Mi állította meg a Red Bull szárnyalását Mexikóban? | M4 Sport


Oda a Red Bull lendülete. De mi hátráltatja őket Mexikóban, és miért nem hisz Max Verstappen a vasárnapi feltámadásban?

Csak az ötödik rajtkocka jutott Max Verstappennek szombaton a Mexikói Nagydíj időmérő edzésén. A címvédő fél másodpercet kapott egy körön Lando Norristól, és pesszimistán állapította meg: ezen a hétvégén egyszerűen esélyük sincs ennél jobb eredményre.

De mi történt azzal az autóval, amely Monza óta mindig a pole-ért küzdött az időmérőkön és négyből három versenyt nyert meg? Hová lett a csapat korábbi lendülete, ami úgy tűnt, visszahozza Verstappent a bajnoki küzdelembe?

"Egyszerűen nehéz volt, nincs mit mondani róla. Mindent megpróbáltunk, nem ezen múlt, de egyszerűen nem volt jó. Nem volt tapadás, az autó nem fordult el, nem gyorsított ki, mindenütt csúszkált" - mondta Verstappen a helyzetükről.

Hangsúlyozta: "Sokan hajlamosak azt hinni, hogy mivel öt alkalommal győztem már itt, automatikusan sikeres leszek ezúttal is. De tavaly sem teljesítettünk jól. Az előző években nagyobb volt az előnyünk, és talán akkor nem volt ennyire szembetűnő a gyengébb teljesítmény, de idén nyilvánvaló, hogy nem vagyunk a legjobb formánkban itt."

Laurent Mekies csapatfőnök egyértelműen fogalmazott a helyzetről: „Az igazságot nem lehet elhallgatni. Be kell látnunk, hogy ezen a hétvégén nem sikerült elérnünk a kívánt teljesítményszintet az autónkkal. Max is világosan kifejezte ezt. Számos megoldást kipróbáltunk, de sajnos nem tudtunk olyan autót biztosítani számára, amivel igazán ki tudná hozni a maximumot. Ilyen szoros versenyhelyzetben pedig azonnal megérzed, ha nem teljesítesz megfelelően.”

Az időmérőn szétnyílt az olló a Red Bull és a McLaren között. Pénteken Verstappen egy körön még versenyképes volt a lágy gumin, és elsősorban a versenytempójuk, a gumikopásuk miatt aggódtak. A McLaren ezzel szemben az egykörös tempója miatt aggódott, és a versenytempójával volt elégedett. Szombaton a két csapat ellentétes irányba indult el a beállításaival.

Verstappenéknél a pénteken még erős első tengelyt gyengítették, remélve, hogy ezzel kímélni tudják a csúszkálástól túlmelegedő hátsó gumikat. Az eredmény viszont az lett, hogy az autó eleje sem tapadt már be úgy egy körön, hogy Verstappen igazán támadni tudjon.

Mekiest arról faggatták, hogy valóban igaz-e, miszerint egy kör alatt lemondtak egy kis teljesítményről a versenytempó javítása érdekében.

- válaszolta.

Verstappen kifejezte, hogy nem sok remény van a javulásra. "Nincs meg a tempóm. Még ha az első kanyarig sikerül is megelőznöm két autót, a verseny során vissza fognak húzni. Csak annyit kell tennem, hogy elkerüljem a bajt, és a saját versenyemet fussam. Ezen a hétvégén minden egyes köröm gyengébb volt a többiekhez viszonyítva, beleértve a hosszú etapokat is. Csak arra törekszem, hogy tartani tudjam a lépést velük, és majd meglátjuk, mi sül ki belőle" - mondta a holland pilóta. Hozzátette, hogy a felzárkózás lehetősége szinte ki van zárva. "Nem. Ha lenne esély, megpróbálnám, de most inkább a tempónk miatt aggódom. Ezen a hétvégén nem teljesítünk jól."

A rivális McLaren tudni véli a választ, mitől esett vissza a Red Bull teljesítménye Mexikóban. Szerintük a hűtés terén vállalt kompromisszum állhat a háttérben, amit a magaslati levegő kényszerít ki a csapatokból. "Ezen a pályán fontos a hűtőrendszered minősége, mert muszáj rontanod az aerodinamikán ahhoz, hogy elegendő hűtést kapj. Az aerodinamikai hatékonyság ennek a kárát látja. Mexikó alapján nem lehet megítélni egy autót, mert a hűtés jelentősen befolyásolhatja a teljesítményt" - hívta fel a figyelmet Andrea Stella csapatfőnöke.

Ezzel persze némiképp haza beszél, hiszen a McLaren büszke az idei autója extrém hűtőrendszerére, aminek köszönhetően az ilyen versenyeken is csak olyan kis mértékben kell megnyitniuk az autójukat, amennyire mások a kevésbé meleg időben nyitják meg a sajátjukat. "Jó látni, hogy ide érkezve nem kell alapvetően változtatnunk az autónk hűtésén. Valójában a már rendelkezésünkre álló elemeket használjuk. Az egyik oka annak, hogy jól teljesítünk a melegben, a hűtési technológiánk. És ez azon terület, amin innovatívok voltunk 2024 után. Sok innováció került a hűtésrendszerünkbe. Jár az elismerés a mérnököknek, akik ilyen hatékony technológiával álltak elő, ami még a mexikói ritka és forró levegőben is működik."

Stella véleménye szerint, még ha ez is áll a Red Bull visszaesésének hátterében, a jövőre nézve semmiféle jelentőséggel nem bír. "A verseny során majd kiderül, mivel rukkol elő a Red Bull. Szilárd meggyőződésem, hogy még ha nem is ők rendelkeznek a leggyorsabb autóval, akkor is kiemelkedően gyorsak lesznek a szezon hátralévő szakaszában. Nekünk viszont saját magunkra kell koncentrálnunk, és felül kell múlnunk őket a sebesség terén."

A Red Bullnak más megközelítése van a vártnál gyengébb teljesítményük okainak feltérképezésére. Helmut Marko, a csapat tanácsadója, két kulcstényezőt emelt ki: a gumikezelést és az autó hasmagasságának optimalizálását. Marko hangsúlyozta, hogy a legnagyobb kihívást a pálya középső szakasza, különösen a 9-es kanyar jelenti számukra.

"Javultunk ugyan, de a második szektorban még mindig két tizedet vesztettünk, és lényegében csak két kanyarban. Nagyon nehéz lesz a vasárnap. A gumikopás lesz a döntő" - mondta a német Sky Sportnak.

Verstappent arról kérdezték, hogy miért nem teljesítenek jól a gyors kanyarokban. "Csak nézzék meg a fedélzeti kamerás felvételeinket, és állítsák a hangerőt a maximumra; azonnal világossá válik a helyzet" - ajánlotta.

Ezzel arra célzott, hogy hallani lehet, ahogyan az autója hasa az úthoz verődik a pálya gyors kanyarjaiban. Marko elismerte:

Ezzel arra utalt, hogy mivel megtankolva az autók kisebb sebességgel haladnak át a gyors kanyarokon, az időmérős körökhöz képest csökken a szívóhatás mértéke, így az autó hasa kevésbé kerül közel az úthoz, és nem ér le annyiszor. Ez javíthatja az autójuk ottani teljesítményét.

Az alapvető Red Bull-probléma valószínűleg nem csupán a megszokott nehézségek köré összpontosul. Gianpiero Lambiase vezető mérnök megerősítette, hogy a hétvége legnagyobb kihívása számukra a gumik felületi és belső hőmérsékletének, valamint az első és hátsó gumik melegedésének összehangolása. Pénteken a lágy gumikon egy jó köridőt tudtak futni, mivel a felületek gyorsan felmelegedtek, ám hosszú távon a teljesítményük gyengült, mivel a gumik túlságosan csúszkáltak, és a felület túlhevült, mire a gumi belseje elérte az optimális hőmérsékletet. Szombatra próbálták korrigálni ezt a problémát, de a megfelelő egyensúly megtalálása továbbra is elmaradt. Mekies is erre utalt, amikor megjegyezte, hogy nem tudták az autójukat a megfelelő tartományba állítani ezen a hétvégén.

- ismerte el Marko, miközben a gondolatai között kalandozott.

Verstappen szerint ez a helyzet a vasárnapi versenyen sem fog változni, és ez a pesszimizmusának oka. "Az autó egyszerűen nem működik, és vasárnap sem fog" - mondta ki.

Marko nem hisz a csodákban. "Lando Norris számomra szinte megközelíthetetlen. A többi pilóta azonban elérhető célpont lehet. A legjobb eredmény egy dobogós helyezés lenne" - fejtette ki véleményét.

A bajnokság szempontjából ez nem éppen a legkedvezőbb hír, de a szakértő véleménye szerint Verstappen még mindig csökkentheti a hátrányát Oscar Piastrival szemben. A holland pilóta nem tűnik túlzottan aggasztottnak a bajnoki helyzet miatt. "Még négy verseny vár ránk, és sok mindennek kell jól alakulnia. Már korábban is mondtam, hogy mindennek tökéletesnek kell lennie, és ez a hétvége nem az. Ha a végén sikerülne, az csodálatos lenne. De ha nem, akkor sem dőlök a kardomba. Nem izgulok emiatt" - fogalmazott.

Related posts