Viszlát, konzolok! Úgy tűnik, a játékfejlesztők a PC világába fordulnak. A PlayStation és az Xbox háttérbe szorulhat, ahogy a számítógépes játékok egyre népszerűbbé válnak.

A legfrissebb iparági statisztikák világosan mutatják, hogy a játékfejlesztők egyre inkább a PC-s platformok felé fordulnak. Egy új jelentés nem csupán a trendet jelzi, hanem részletesen feltárja azokat az okokat is, amelyek e változás mögött állnak.
Megérkezett a Game Developers Conference 2025-ös "State of the Game Industry" jelentése, amely számos izgalmas és figyelemre méltó statisztikát tartalmaz. Például kiderült, hogy 2024-ben minden tizedik játékfejlesztő elvesztette a munkahelyét, ami komoly kihívások elé állította a szakmát. Továbbá, a szakemberek körében elgondolkodtató, hogy minden második fejlesztő saját forrásaiból finanszírozza projektjeit, jelezve a független játékfejlesztés egyre növekvő jelentőségét. A mesterséges intelligencia megjelenése is figyelemre méltó, hiszen a fejlesztők harmada már alkalmazza a GenAI-t a játékfejlesztési folyamatok egyszerűsítésére, ami új távlatokat nyithat meg a kreatív területen.
Egy újabb figyelemre méltó trend bontakozott ki, amelyet a Techspot szakértői szerint "külön misét érdemel". A legfrissebb felmérés alapján a megkérdezett fejlesztők 80%-a PC-re készülő játékokon dolgozik, ami jelentős növekedést mutat a tavalyi 66%-hoz képest. Érdemes megjegyezni, hogy ez a tendencia már évek óta folyamatosan erősödik: 2020-ban még csak 56%-ról beszélhettünk. A jelentés rámutat arra is, hogy bár a PlayStation 5 és az Xbox Series X/S még mindig népszerű platformok, a fejlesztők körében összességében jelentős lemaradásban vannak, hiszen csak 38, illetve 34%-uk dolgozik ezekre a konzolokra.
Ez az egyértelmű elmozdulás több különböző tényező együttes hatásának eredménye lehet. Az egyik lehetséges mozgatórugó a Valve Steam Deck fokozódó népszerűsége. Noha a felmérés során nem szerepelt konkrét platformként, az "Egyéb" opciót választó fejlesztők közel fele kifejezetten a Steam Decket említette érdeklődési területük részeként.
A mért eredményekhez hozzájárulhat a PC platformok egyszerű elérhetősége is. A fejlesztők viszonylag alacsony előzetes befektetéssel képesek új játékokat létrehozni és azokat terjeszteni olyan platformokon, mint a Steam. Ez a könnyű hozzáférhetőség nyilvánvalóan tükröződik az újonnan megjelenő játékok hatalmas számában is; 2024-ben például közel 19 ezer új cím látott napvilágot. Bár ez a szám lenyűgöző, ugyanakkor bizonyos aggályokat is felvetett, amelyeket ebben a cikkünkben részletesen kifejtünk.
A jelentés azt is jelzi, hogy a webböngészős játékok fejlesztése újra felfelé ível, ami figyelemre méltó trend. Tavaly a fejlesztők 16%-a foglalkozott böngészőalapú játékokkal, míg az azt megelőző évben ez az arány csupán 10%, 2022-ben pedig 11% volt. Ez a növekedés több okra vezethető vissza, például a legújabb webes technológiák megjelenésére, amelyek lehetővé teszik a kifinomultabb grafikát és komplexebb játékmechanikákat, melyek korábban a letölthető vagy konzolos játékok sajátosságai voltak. Ezen kívül a böngészőjátékok azonnali hozzáférhetősége, valamint az, hogy nem igényelnek letöltéseket, telepítéseket vagy erőforrásigényes hardvereket, szélesebb közönséget vonzhat. Ez különösen vonzó lehet azok számára, akiket a hagyományos játékplatformok magas költségei elriaszthatnak.