Trump vámintézkedései már Dél-Korea K-beauty iparára is jelentős hatással voltak.

Komoly áremelkedés várható a dél-koreai K-beauty-iparban, miután Donald Trump 15 százalékos importvámot vetett ki az országból származó termékekre - írja a BBC. Ez kevesebb, mint a korábban belengetett 25 százalék, de a vásárlók nem akarnak kockáztatni, és a kiskereskedők szerint már most jelentős felvásárlásba kezdtek.
A K-beauty, vagyis a dél-koreai bőrápolási, smink- és kozmetikai termékek sokszínű világának népszerűsége az utóbbi években robbanásszerűen megnőtt globálisan. Ennek hátterében a kiváló minőség és a nyugati alternatívákhoz viszonyított kedvezőbb árak állnak. Különleges összetevőik, mint például a szívlevél (heartleaf) vagy a csiganyálka, olyan innovációkat kínálnak, amelyek a hagyományos nyugati termékekben ritkán találhatók. Az amerikai piac pedig 2024-ben lenyűgöző, 1,7 milliárd dolláros (629 milliárd forintos) költéssel támogatta a K-beauty szektorát, ami figyelemre méltó, 50%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ez a tendencia világosan mutatja, hogy a Dél-Koreából származó bőrápolási megoldások egyre inkább elnyerik a globális vásárlók bizalmát és kedvencévé válnak.
Miután amerikai elnök idén bejelentette, hogy 15 százalékos importvámot vet ki a Dél-Koreából származó termékekre, a bejelentés után az amerikai K-beauty-kiskereskedők - köztük a Santé Brand - jelentős rendelésnövekedést tapasztalt. "Amikor jöttek a vámhírek, a vásárlók stratégiát váltottak, hogy átvészeljék az áremelkedéseket" - mondta Cheyenne Ware alapító.
Winnie Zhong, a Senti Senti bolt menedzsere, megosztotta, hogy a termékek iránti kereslet már most is növekszik, és a beszállítók arra figyelmeztetnek, hogy "mindenki készítse fel a raktárát, mielőtt a vámok megérkeznek". A kereskedők véleménye is egységes: az árak várhatóan emelkedni fognak.
"Aki azt mondja, hogy a következő két évben nem lesz áremelkedés, az naiv" - mondja Ware.
Munseob Lee, a Kaliforniai Egyetem közgazdásza szerint főleg a kisebb eladók lesznek bajban, akik alacsonyabb haszonkulccsal dolgoznak, például az Amazonon. A K-beauty iránti kereslet ugyanakkor nem fog eltűnni. "A rajongók nem fognak könnyen helyettesítő termékeket találni" - mondja Lee.
Eyal Victor Mamou, egy Dél-Koreában tevékenykedő üzleti tanácsadó véleménye szerint a jelentős K-beauty márkák sokkal könnyebben meg tudják birkózni a vámokkal, mint a kisebb vállalkozások. "Ezeknek a nagyobb cégeknek általában magasabb a profitmarzsuk, így elkerülhetik az azonnali áremelést" - fejtette ki. Ezzel szemben a kisebb gyártók számára komoly kihívást jelent a költségek felszívása, ami miatt a közeljövőben várhatóan jelentős áremelkedésekkel kell számolnunk.
Trump megállapodásokat kötött Japánnal és az Európai Unióval, amelyek értelmében az ő exportjaikat is 15%-os vámmal sújtják. Ennek következtében a világ vezető kozmetikai márkái is olyan kihívásokkal néznek szembe, mint amilyenekkel a koreai szépségipar találkozik. A volt elnök célja, hogy ösztönözze az amerikai termelést, ám kérdéses, hogy ez valóban azt eredményezi-e, hogy a helyi vásárlók a hazai termékekre fognak áttérni.