Hogyan lenne, ha felfedeznénk, miért érdemes a tizenéves Mondeo-ra figyelni? Ez a modell igazi rejtett kincs lehet, ami nemcsak a megjelenésével, hanem a megbízhatóságával is leveszi az embert a lábáról. Talán egy titkos tipp, ami sokak számára ismeretlen


A világ egy 4778x1886x1500 milliméteres területét foglalja el. Galériánkban bemutatjuk: Használtteszt – Ford Mondeo 2.0 Duratec, 2009-es modell.

A 2006-os James Bond: Casino Royale film igazi mérföldkőnek számított a sorozat történetében. Nem csupán azért, mert Daniel Craig első alkalommal öltötte magára a legendás ügynök öltönyét, hanem mert a főszereplő autója is meglepő választás volt: a negyedik generációs Ford Mondeo. Ezzel a szokatlan döntéssel a filmkészítők egy népszerű, de nem éppen sportos járgányt választottak Bond számára, mielőtt az Aston Martinra váltott volna. Érdekes, hogy az Aston Martin akkoriban a Ford tulajdonában állt, így a film készítői sikeresen meggyőzték a stúdiót, hogy a főhős autója egy hétköznapi szedán legyen, ami végül a Mondeo debütálásához vezetett. Micsoda izgalmas és egyedi kezdés egy új korszak számára!

Ez az időszak kedvezett igazán a nagy üzleti szedánoknak és kombiknak. Az SUV láz még csak ébredezett, a Mondeo hangsúlyos fogalom volt a Mazda6, Volkswagen Passat, Skoda Superb, Volvo S80, Opel Isignia, Honda Accord és hasonló flottás csatahajók mellett. Kiváló formaterv, rettentő széles és gazdag felszereltségi lehetőségek, széles motorválaszték, kényelem, hatalmas méretek és presztízs járt együtt vele. Van, aki harmadiknak hívja, mert az első kettő gyakorlatilag ugyanaz volt, de a kommunikációt követve negyediknek kell hívnunk a 2006-os generációt, maradjunk ennél. A próbált darab épp egy 2009-es, szóval idén 16 éves.

Jövő ilyenkor már húsz éve, hogy megjelent ez a modell. Tényleg öregnek számít? Számomra egyáltalán nem tűnik annak, talán azért, mert még mindig rengeteg példány fut belőle az utakon, de az is hozzájárul, hogy a dizájnja egyszerűen jól sikerült. A 2010-es ráncfelvarrás után még inkább modernnek hat egy gondosan karbantartott Mondeo, és a korábbi verziók is megállják a helyüket az idő próbájában. A fényezésük tartós, a fényszórók nem szenvednek a mattulástól vagy sárgulástól, és a díszlécek, valamint a lökhárítók rögzítései is stabilak maradtak.

A modell változatai között megtalálható a csapotthátú ötajtós, valamint a praktikus kombi, így széles spektrumot kínál az üzleti eleganciát megtestesítő limuzintól kezdve a családi kirándulásokhoz ideális tágas autóig. Ezen okok miatt napjainkban is kiváló választás lehet azok számára, akik nagyméretű járművet keresnek. A csapotthátú verzió 486 literes, míg a kombi 494 literes raktérrel büszkélkedhet, amely magában foglalja a pótkeréket is a padló alatt. Ezen felül, a hátsó ülésen akár hárman is kényelmesen elférnek egymás mellett, ha éppen arra van szükség.

Egy igazi gyöngyszemet sikerült felfedezni az Automobil Online Kft. telephelyén: egy ráncfelvarrás előtti példány, amely a Ghia felszereltségével büszkélkedhet. Az ára 1,9 millió forint, ami a kínálat középkategóriájába esik. Viszont a közel 250 000 kilométeres futásteljesítmény alapján érdemes számítani némi elhasználtságra, mint például kopások vagy esetleges törések. Ám meglepő módon úgy tűnik, hogy ez a Mondeo mintha nem hallott volna arról, hogy ideje lenne megöregednie.

Két jelentősebb kopást találok csak a beltérben, az egyik a még mindig kiválóan feszes és pontos váltókar gombja, a másik pedig a tolatóradar kikapcsolója. Kormánya is csak kifényesedett, és a gombjaira gőzölt fém réteg is sértetlen, pedig ez csúnyán tud hámlani. Az egyetlen szembetűnő, tervezettnek mondható öregedés a Ghia felszereltséghez tartozó mű faberakás, ami tökéletesen gyári állapotú a műszerfalon, csak már akkor is réginek tűnt. Ennél sokkal szebb az ezüst, még inkább a ráncfelvarrott modell szürke berakásai.

Ez a negyedik generációs Mondeo egy olyan modell, amely nem igényli, hogy hosszasan taglaljuk a hibáit. Alapvetően kevés problémával küzd, de a kuplungpedál beesése tűnik a legjelentősebbnek, amely különösen a kézi váltós változatoknál fordul elő viszonylag gyakran.

A 2,0 literes TDCi és francia testvére, az HDi motorok hajlamosak bizonyos problémákra, különösen körülbelül 300 000 kilométer megtétele után. Ekkor gyakran jelentkezik a magasnyomású szivattyú kopása, amely fémforgácsot juttathat az üzemanyagrendszerbe. Ráadásul a szivattyú tengelyének megszorulása súlyos következményekkel járhat, hiszen letörheti a vezérműtengely végét, ami komoly motorhibához vezethet. Emellett a kettőstömegű lendkerék, a részecskeszűrő, a magas nyomású üzemanyag-rendszer és a turbó is okozhat gondokat, így érdemes alaposan odafigyelni ezekre az esetleges problémákra.

Több autómodellt érintettek visszahívások, melyek a fékmunkahenger, vákuumpumpa, kuplung, légzsák hibák, üzemanyag-rendszeri szivárgások, valamint a későbbiek folyamán megjelenő adaptív LED fényszórók okozta problémák miatt kerültek a figyelem középpontjába. Mivel nehéz pontosan meghatározni, hogy melyik verziók és évjáratok érintettek, valamint hogy a konkrét jármű részt vett-e a visszahívásban, javasolt az alvázszám megadása egy márkaszervizben, ahol a szükséges információkat megkaphatjuk.

A rozsdásodás a futómű elemein, különösen a hátsó bölcső környékén, gyakran előfordul, mivel ezek az alkatrészek az idő múlásával és a környezeti hatásokkal szemben sebezhetővé válnak. Emellett érdemes számítani arra is, hogy a gumi- és műanyag elemek az öregedés következtében különféle hibákat produkálhatnak. Az olajfolyások a motor körül, valamint a féltengelyeknél hallható ropogó hangok is figyelmeztető jelek lehetnek, amelyek a kenés csökkenő hatékonyságából erednek, különösen a megkopott gumiharangok miatt. Mivel a legtöbb Mondeót üzleti célokra használták, a garanciális időszak lejárta után gyakori, hogy elhanyagolt állapotban találkozunk velük, így elengedhetetlen egy alapos műszaki átvizsgálás, mielőtt bármilyen döntést hoznánk a vásárlásról.

A próbált példányt egy 2,0 literes szívó benzinmotor hajtja, és ha felnyitom a motorterét, olyan érzésem van, mintha egy páréves autó belsejében barangolnék. A szárazság itt szinte szembeötlő: a takaró fedél alatt évek óta felgyülemlett porréteget fújkálok el, hogy jobban ráláthassak az alkatrészekre. Az olajfolyás teljesen hiányzik, a kosz is alig észlelhető, a motor körüli tér pedig biztatóan rendezett. Ha cserére lenne szükség, minden könnyen hozzáférhetőnek tűnik. Legutóbb a motortartó bakok cseréjére volt szükség, mert a karosszéria már remegett a motor zümmögésétől. Most viszont a vibrációk minimálisak, szinte észrevétlenek.

A 145 lóerős 2,0 literes négyhengeres szereti fogyasztani az olajat, a Népítéletek között is többen említik, és szerelők szerint is normális párezer kilométerenként néhány decit utántölteni. Ezzel együtt a fogyasztást sem érdemes alábecsülni, városban bőven 10 liter felett kell számítani rá, de a Spritmonitor.de felhasználóinak nagy átlaga 8,6 liter, ami viszont teljesen reális egy ilyen erős motortól ekkora karosszériában.

Szilentek, lengőkarok, fékek, vezérlés alkatrészek, csak a szokásosra kell számítani egy ilyen Mondeo esetében is, és ha a jobb minőségű beszállítók alkatrész árait nézzük, a kategóriával arányosan magasabb árakkal kell számolni egy kisautóhoz képest. Viszont ezek is ugyanúgy a realitás talaján mozognak, a Mondeo nagy autó, összetett, erős és kényelmes, igényli a tisztességes karbantartást és jó minőségű alkatrészeket.

Az autó belső kényelmét a kétzónás automata klíma biztosítja, amely lehetővé teszi, hogy minden utas a saját igényei szerint állítsa be a hőmérsékletet. Az öt állásban állítható ülésfűtés különösen kedvező a hideg téli napokon, míg a bőrülések későbbi verzióiban már szellőztetési funkció is elérhető. A vezetési élményt fokozza a tempomat és az adaptív LED fényszórók, amelyek automatikusan alkalmazkodnak a környezeti fényviszonyokhoz. A gyári Bluetooth kihangosító rendszer lehetővé teszi a telefonhívások kényelmes lebonyolítását, míg a frissített modellek érintőkijelzős fejegysége intuitív navigációs megoldásokat kínál. A biztonságot tovább növeli a holttérfigyelő rendszer, amely a Mazda6 testvérmodelljével együtt érhető el.

A Ghia változatú autó ülései kellemesen süppedős szövetborítással rendelkeznek, amelyeken csupán elhanyagolható kopások figyelhetők meg. Azonban a kínálatban bőrülések is szerepelnek, köztük az ST-Line modell sportosabb oldaltartású változatai. A kényelmi és funkcionális extrák sorát tolatóradar és tolatókamera is gazdagíthatja. Emellett a hatfokozatú Aisin automata váltó is hozzájárul a vezetési élményhez, míg a későbbi, újabb modellek már duplakuplungos Power Shift váltóval érkeznek, amely több karbantartást igényel.

Egy 250 000 kilométert futott autó esetében nem mondható, hogy sokat megélt volna, ahogy azt a motortér is tükrözi: láthatóan nem viselte meg túlságosan. Persze, van rajta néhány apró karc és egy-két horpadás, de esztétikailag mind messziről, mind közelről teljesen vállalható állapotban van, ezért is keltette fel a figyelmemet a telepen. A motor rezgése szinte alig érezhető, ami egyértelműen kiemeli a dízelek között, hiszen sokkal finomabb, minőségibb összhatást nyújt. Nyilvánvaló, hogy a TDCi motorok népszerűsége a flottaértékesítések miatt sokkal nagyobb, de a 2,0 literes és 2,2-es dízel változatok is remekül bírják az idő múlását.

Viszont magamnak ezzel a benzinmotorral áll össze a kép. Csöndben suhanok az utcákban, miközben pakolgatom a tényleg váratlanul jó kapcsolási érzetű ötfokozatú váltót. Jól ülök, pedig keresztmotoros autóban ritkán találom a helyem, itt is azért érezni közöset a Mazda6-tal, nagyon hasonlóan jó a pozíció.

Könnyű, mégis zsírosan súlyozottnak érzem a kormányzást és a volán fogása is remek. Mindenben súlyt és anyagot érzek, ami eléggé tetszik. Ebben a korai modellben még találok kevésbé jó anyagokat, amin javítottak a frissítéssel, de dícséretes, hogy a kora ellenére mennyire tisztességes állapotban van az utastér. Nem csörög, nem zörög, egyben van, ezt pedig, amennyire összetett, tisztelni kell már egy ilyen korú autónál.

A motor ereje lenyűgöző, egy cseppet sem tűnik gyengének, és valóban van benne egyfajta elszántság. Az elektromos gázpedál igazi társ az araszoláskor; már a kuplung emelése előtt precízen beállítja a fordulatszámot, így az indulások simán és ügyetlenkedés nélkül zajlanak. Ez a modern autók egyik legértékesebb funkciója. Az autó hajlamos ringani és rugózni, talán egy kicsit túlzásba is viszi ezt, biztos vagyok benne, hogy két hátsó lengéscsillapítót is megérdemelne, ha csak tehetném.

Imádom ezt a magabiztos, nagykocsis élményt; a jármű mozdulatai simák és nyugodtak, a hosszú tengelytáv pedig ügyesen kisimítja az út egyenetlenségeit és hullámait. A hangszigetelés kiváló, és az ülések kellemesen puhák, mégis tökéletesen támasztják a testemet.

Related posts