Megérkezett Európába a megfizethető autók új sztárja – felfedjük a részleteket!
Hamarosan bírságokat szabhatnak ki a visszaváltható palackok miatt: mutatjuk a részleteket
Korábban is elérhetők voltak olcsó elektromos autók 8-10 millió forintos áron, akár Magyarországon is, azonban ezek jellemzően szerény felszereltségű modellek voltak, 200-250 kilométeres hatótávval, ami jelentősen korlátozta a potenciális vásárlók körét. Az sem mindig volt világos, hogy a gyártók profitáltak-e ezekből az alacsony árú modellekből, pedig ez kulcsfontosságú, ha valóban széles körben elérhetővé akarják tenni az elektromos autókat, nem csupán kvóta teljesítésére gyártott limitált szériaként.
A Stellantis triója, a C3 Aircross, Grande Panda és Frontera, komoly kihívóként léphet színre a piacon, mindezt 10 millió forint körüli áron. Ezen kívül a Renault 5 kisebb akkumulátoros változata is figyelemre méltó lehet, hiszen 11 milliós árával szintén versenyképes alternatívát kínál. Érdemes megemlíteni, hogy ezek az új modellek jelentős előrelépést jelentenek a korábbi kínálathoz képest, hiszen 40-50%-kal hosszabb hatótávot biztosítanak egyetlen töltéssel, mint a hasonló árkategóriás járművek.
A következő meghatározó mérföldkő a 20 ezer euró körüli, azaz körülbelül 8 millió forintos árkategória. Ide várható például 2027-28 körül a Volkswagen ID.1, valamint a konszern spanyol és cseh márkáinak hasonló modelljei, míg a Renault Twingo új generációja 2026 végén érkezhet. A BYD is versenybe száll ebben a szegmensben, és ha a legújabb hírek igazak, akár egy évvel megelőzheti versenytársait.
A BYD szóvivője az Automotive News Europe értesülései alapján megerősítette, hogy áprilisban debütál a Seagull európai változata.
A Seagull Kínában valódi slágerré vált: tavaly több mint 450 ezer példány talált gazdára, ezzel a második legkeresettebb elektromos autóként tündököl az országban, mindössze a Tesla Model Y mögött. A globális piacon is kiemelkedő teljesítményt nyújtott, hiszen az eladási rangsorok harmadik helyezettje lett.
Európában viszont valószínűleg egy különleges névvel fog debütálni: a tervek szerint Dolphin Mini néven ismerhetjük meg, amely már Dél-Amerikában is elterjedt. Azonban nem kizárt, hogy egy teljesen új elnevezés is színre léphet.
Kínában a Seagull jelenlegi alapára 9000 eurónak megfelelő jüan, ami körülbelül 3,6 millió forintnak felel meg. Az európai vásárlók azonban nem számíthatnak arra, hogy ennyiből megússzák a beszerzést. A BYD eddig sem helyezte a hangsúlyt arra, hogy jelentősen olcsóbban kínálja modelljeit a helyi versenytársakhoz képest. Ráadásul az EU-s vámok és a szállítási költségek csak tovább növelik a végső árat.
A gyártó egyelőre csak annyit osztott meg, hogy az európai modell kezdőára "jóval 20 ezer euró alatt" fog alakulni. Ez azt jelenti, hogy nagy valószínűséggel az autó az új elektromos járművek egyik legkedvezőbb árfekvésű képviselője lesz a kontinensen.