Ritkán látható fénykép került napvilágra a hűvösvölgyi mozgólépcsőről, amelyet azért...


A mérnökök számára nem a rendszer esztétikai díszítése volt a leglényegesebb szempont.

Magyarországon több mint három évtizedes késéssel, 1931-ben, a Blaha Lujza téri Corvin Áruházban jelent meg az első közhasználatú mozgólépcső, miközben az Egyesült Államokban, illetve Nyugat-Európában már tömegesen szállították az embereket a hasonló rendszerek.

Az ország legnagyobb áruházának vásárlói szinte azonnal megszerették a két szintet összekötő lépcsőt. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy az akkori nyolcmillió magyar ember készen állt volna a mozgólépcsők elterjedésére.

A kettes metró megalkotásánál a mérnökök különös figyelmet fordítottak arra, hogy elengedhetetlen egy próbalépcső létrehozása. Ennek célja, hogy a lehető legalacsonyabb költségek mellett bárki kipróbálhassa az új közlekedési formát. Így a jövőbeli utasok idővel hozzászokhatnak a várakozással teli utazásokhoz, mire a vonal állomásai véglegesen elkészülnek.

A tesztelésre 1952 nyarán került sor a Gyermekvasút hűvösvölgyi végállomásán, amelyet akkor még Úttörővasútként ismertek. Az állomás elérhetőségét a közeli villamos- és buszjáratokkal összekötő emelkedők biztosították, de a hivatalos megnyitóra csak 1956 májusában került sor.

A metróvonal 1973-as teljes megnyitásáig hellyel-közzel működő rendszert korábban egy minden részletre kiterjedő cikkben mutattuk be, épkézláb külső fotót akkor azonban még nem lehetett találni.

Ez az állapot mára átalakult: az Arcanum Újságok adatbázisa révén, a Blinken OSA Archívum gyűjteményének köszönhetően, napvilágot láttak a Magyar Hírek (1954-ig Hírek a Magyar Népi Demokráciából) 1953 és 1993 között megjelent évfolyamai. A lépcső átadásának hónapját összegző lapszámban pedig egy figyelemfelkeltő illusztráció kapott helyet:

Related posts