Fedezd fel, kinek a termékeit választod! | Demokrata


A cikk emailben történő elküldéséhez kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket: https://demokrata.hu/gazdasag/nezd-meg-kitol-rendelsz-1009755/

Fontos előrebocsátani, hogy a jelenlegi helyzet nem a Temu felelőssége. Információink szerint, amelyek a cég működésének hátterét ismerik, a Temu a nagy online áruházak között kiemelkedik a rugalmasságával és a vásárlóbarát megközelítésével. Míg sok európai platform hajlamos eltérni a vásárlói reklamációk kezelésétől, a Temu mindig kész arra, hogy kártalanítással reagáljon, ezzel is erősítve a vásárlók bizalmát.

A kínai vállalat üzleti stratégiájának kiemelkedő vonása, hogy hajlandó a legkisebb költségeket is szem előtt tartani. Ennek következtében egy olyan magyarországi futárcéggel kötöttek megállapodást, amely az iparági átlaghoz képest jelentősen alacsonyabb áron kínálja szolgáltatásait. Azonban a mondás, miszerint "a olcsó húsnak híg leve van", most is érvényesnek bizonyult. Az iMile nem tudta teljesíteni ígéreteit, ami a megrendelt termékek házhoz szállításának összeomlásához vezetett. Az esetet követően a különböző online fórumok és közösségi média platformok tele lettek panaszokkal, ahol a vásárlók arról számoltak be, hogy a rendeléseik vagy jelentős késéssel, vagy egyáltalán nem érkeztek meg. Olyan esetek is előfordultak, amikor a futár azt állította, hogy kétszer is próbálkozott a csomag kézbesítésével, de a megrendelő nem volt otthon, így visszavitte a csomagot. A vásárlók viszont azt állították, hogy a megadott címen vártak rá, ami felveti a kérdést, hogy tényleg elkerülhették-e egymást. A panaszok hitelességét tovább növeli, hogy több, egymástól független vásárló is hasonló tapasztalatokról számolt be. A helyzetet súlyosbította, hogy a futárcég gyakran elérhetetlenné vált e-mailen és telefonon egyaránt. Emiatt a megrendelők a Temu platformját kezdték el bombázni. Végül a visszajelzések alapján a vásárlók anyagi kár nélkül megúszták a helyzetet, de ez nem a futárcég érdeme. A Temu ugyanis visszatéríti a nem teljesített vagy késlekedő termékek árát, míg a kötbér behajtására a futárcéget terhelik.

Az Economx online gazdasági portál értesülései szerint a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) hivatalos vizsgálatot indított az iMile szolgáltatásaival kapcsolatban. Ez a fejlemény nemcsak a Temu számára kínos, hanem az egész online kereskedelmi szektornak is súlyos következményekkel járhat. A vásárlói bizalom visszaszerzése rendkívül nehéz feladat, főleg egy olyan digitális környezetben, ahol a felhasználók véleménye gyorsan terjed, és a negatív tapasztalatok könnyen feledhetetlenné válnak...

Az időnként kipattanó botrányok ellenére azonban globális trend, hogy fizikai boltok fölkeresése helyett egyre több vásárló rendel online. A jogok és kötelezettségek tekintetében érdemes tehát tisztán látni. Mindenesetre biztató, hogy a törvények alapvetően a vásárlók érdekeit védik. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője szerint a jogszabályok részletekbe menően szabályozzák, hogy egy webáruháznak milyen tájékoztatási kötelezettsége van. Ezek alapján saját adataikat és az adott termékre vonatkozó információkat is pontosan fel kell tüntetniük. Ebbe beletartozik a vételár, vagyis nemcsak a termék ára, hanem a teljes fizetendő összeg, beleértve a kiszállítási díjat is. Egyértelműnek kell lennie annak is, hogy milyen feltételekkel szállítják ki a megvásárolt terméket, illetve szavatossági problémák felléptekor mik a vásárló jogai. Mindezek mellett azt is lehetővé kell tenni, hogy a vevő bizonyos feltételekkel 14 napon belül indoklás nélkül is visszaküldhesse a megvásárolt terméket és visszaigényelje a vételárat.

- Szabályos körülmények között minden szükséges információt elérhetővé kell tenni a weboldalon. Amennyiben a tájékoztatás hiányos, érdemes óvatosnak lenni - hívja fel a figyelmet Kispál Edit.

A szóvivő kiemeli, hogy a vonatkozó szabályok kizárólag a magyar, valamint az Európai Unió területén működő vállalatokra vonatkoznak. Amennyiben távol-keleti vagy amerikai cégektől, például a Temutól rendelünk, más előírások érvényesek. Ezért vásárlás előtt mindig érdemes tájékozódni az adott webáruház által alkalmazott szabályozásokról. Fontos megjegyezni, hogy a távol-keleti és amerikai online boltok esetében sem szükséges automatikusan bizalmatlanul hozzáállni, mivel sok esetben a rájuk vonatkozó kötelezettségek ugyanolyan méltányosak lehetnek a vásárlók számára, mint az európai normák. Kispál Edit rámutat, hogy a magyar fogyasztóvédelmi civil szervezetekhez egyébként nem érkezik jelentős számú panasz a Temuval kapcsolatban. A szóvivő szerint ugyanis a platformon általában alacsonyabb értékű termékeket vásárolunk, így a veszteség elhanyagolható, és a tapasztalatok alapján a Temu mindig elérhető a megrendelők számára, így a panaszok jellemzően gyorsan megoldódnak.

Késés esetén a Temu kompenzációval áll elő, ami legtöbbször egy vásárlási kupon formájában jelenik meg. Előfordult már, hogy a vásárló visszakapta a termék árát, miután a rendelése nem érkezett meg a megadott időpontra, ám néhány hét elteltével mégis megérkezett a csomag. Ilyen esetben a vásárló mind a pénzét, mind a terméket megtarthatta. A Temu tehát kiemelten figyel a jó hírnevére, hiszen alapvető érdeke, hogy fenntartja a vásárlók bizalmát.

Felmerül a kérdés, mi történik, amikor egy vásárló konfliktusba kerül egy hazai vagy nemzetközi szolgáltatóval. Kispál Edit véleménye szerint ilyen esetben a fogyasztóvédelmi civil szervezetek legfőbb feladata csupán jogi tanácsadás nyújtása, mivel nem rendelkeznek más eszközökkel a probléma megoldására.

- Sajnos nem áll módunkban eljárni semmilyen körülmények között, hiszen erre nincs hatáskörünk. Viszont tájékoztatni tudjuk a fogyasztókat jogaikról és kötelezettségeikről, és a fogyasztóvédelmi hatóság is hasonló támogatást kínál. A hatóság feladata, hogy ellenőrizze, megfelelően tájékoztatják-e a felhasználókat az adott weboldalon, és hogy nem történik-e megtévesztés. Emellett a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat is alávetik vizsgálatnak, míg konkrét jogviták esetén békéltető testületek segíthetnek a konfliktusok rendezésében - magyarázza Kispál Edit.

Amikor bármelyik hatóság, például a Gazdasági Versenyhivatal vagy a Fogyasztóvédelmi Hatóság foglalkozik egy ügygel, a bejelentés alapján mindig alaposan megvizsgálják, hogy a panasz valóban megalapozott-e. A legutóbbi botrány kapcsán a szóvivő hangsúlyozza, hogy a vásárló jogviszonya elsősorban a Temuval áll fenn, és nem a csomagküldő szolgáltatóval. Ezért ha a szállító cég hibázik, akkor is előfordulhat, hogy nem tudunk közvetlenül náluk panaszt tenni.

Az online értékesítés térnyerésével azonban szembe kell nézni a szándékos félrevezetések veszélyével is. Kispál Edit szerint jellemző, hogy a csalók olyan webfelületet működtetnek, amely nem teszi közzé a törvény előírta adatokat.

- Ezek az oldalak sok esetben a Facebookon vagy más közösségi felületen hirdetnek. A vásárlók pedig nem ellenőrzik sem a kapcsolatfülnél, sem az általános szerződési feltételeknél, hogy egyáltalán kivel kötnek szerződést - mondja Kispál Edit. Jó esetben megérkezik ugyan a termék, de csak utólag derül ki, hogy a vásárlót becsapták a minőséget illetően. Rengeteg olyan hirdetés kering ugyanis az online térben, amelyeket kifejezetten félrevezetési céllal készítettek.

- Logikusan belegondolva azonban nem is hihetjük el, hogy például egyik napról a másikra feszesebb lesz a bőrünk egy krémtől vagy lefogyunk egy tablettától. Sajnos az egészségi problémák kezelésére vonatkozó hirdetések arra alapoznak, hogy az érintettek hinni akarnak benne: megtalálták a csodaszert - mondja végezetül a szóvivő.

Related posts