Múltba zárt oktatási rendszer: üresen maradt iskolapadok az elsősök hiányában
Az idén számos magyar iskola szembesült azzal a szomorú valósággal, hogy egyetlen elsős sem iratkozott be. Más intézményekben pedig alig sikerült összegyűjteni egy 5-6 fős osztályt. Közben az iskolarendszer kapacitása még mindig 110 ezer gyermekre van beállítva, ami különösen aggasztó, tekintve, hogy a születések száma folyamatosan csökken, és ez a tendencia egyre drámaibb méreteket ölt.
Ma Magyarországon előfordul, hogy bizonyos iskolákban szeptemberben egyetlen első osztályos diák sem kezdi meg tanulmányait. Ahol pedig mégis van néhány tanuló, ott is gyakran csak pár gyerek próbálja megtölteni az üresen tátongó tantermeket – számol be a Népszava.
A Pedagógusok Szakszervezetének legutóbbi konferenciáján elhangzott egy figyelemreméltó megállapítás: az iskolarendszerünk súlyos túlkapacitással küzd, amely nem tükrözi a valós helyzetet. Miközben az ország 110 ezer elsős fogadására készült, a születésszám várhatóan 75 ezer alá csökken az idei évben.
Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke úgy véli, hogy a jelenlegi oktatási rendszer fenntartása ebben a formájában már nem lehetséges. Magyarországon egyre inkább olyan iskolahálózat jön létre, ahol több a tanterem, mint ahány tanuló, és a tantárgyak száma is meghaladja a diákok esélyeit. A rendszer nem képes az alkalmazkodásra, inkább pazarló módon folytatja a "sok olcsó munkaerő" stratégiát, ami hosszú távon fenntarthatatlan.
Szabó Andrea szociológus és Lannert Judit oktatáskutató véleménye szerint a népességfogyás problémája mélyen gyökerezik a gazdasági, társadalmi és oktatási egyensúlyhiányokban. A fiatalok körében egyre csökken a gyermekvállalási kedv, míg az iskolák sorsa sok esetben egykoron virágzó múltjuk árnyékában zajlik, csupán az emlékek fenntartásáért működve.