Mesztegnyőn keresztül száguld a magyar gabona Olaszország irányába, miközben a vasúti teherforgalom egyre intenzívebbé válik.

Idén új lendületet kapott a vasúti gabonaszállítás Mesztegnyőről Olaszország irányába. A körülbelül 60 kilométeres vonalszakasz jelentős része még mindig használatban van, habár jelenleg személyszállításra nem alkalmas. Mesztegnyő újra kulcsszereplővé vált a térség gazdasági életében.
Kevesen tudják, de valamikor közvetlen vasút kötötte össze a Balatont Marcalival és Somogyszobbal, a vonal kulcsfontosságú állomása volt a mesztegnyői. Az idén megindult a gabonaszállítás Mesztegnyő állomásról Olaszországba. A mintegy 60 kilométer hosszú vonal nagyrészt ma is járható, igaz személyszállítás nincs a vonalon, de egyre élénkebb a teherforgalom - mondta el György-Dávid Valentin, a Pannonvasút Egyesület alelnöke.
Szlovákiából eddig heti rendszerességgel érkezett műtrágya a 37-es vasúton Mesztegnyő érintésével Böhönyére, ahol egy agrár-kereskedelmi vállalat működik. Marcaliból is folyamatosan szállítanak fát. Most azonban jelentős változás történt – nyilatkozta György-Dávid Valentin, a baranyai, tolnai és somogyi vasútvonalak karbantartásáért lobbizó egyesület alelnöke. Mesztegnyőn megkezdődött a gabonarakodás, ami eddig szokatlan volt. Tavaly már érkezett két vonat, idén viszont ennél is több szerelvény várható. Becslések szerint több ezer tonna gabonát fognak szállítani Mesztegnyőről Olaszország felé. Ez a megoldás gazdaságilag kedvezőbb, mint a közúti fuvarozás, hiszen a mennyiségi korlátok miatt sokkal hatékonyabb. Egy vasúti szerelvény akár 1500 tonna árut is el tud szállítani, ami körülbelül 50-60 kamionnak felel meg. Ez nemcsak költséghatékony, hanem a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe véve sokkal fenntarthatóbb alternatíva.
Mesztegnyő határában Szergej mozdonyok zaja tölti be a levegőt, miközben a gabonát szállító vonatok lassan, de biztosan áthaladnak a vidéken.
Az érdeklődés arra utal, hogy a 37-es vasútvonalban komoly lehetőségek rejlenek. Jelenleg azonban csupán 42 kilométeren van lehetőség a közlekedésre. A Böhönye és Somogyszob közötti szakaszt 2020 nyarán egy heves villámárvíz és a megáradt Rinya patak gyakorlatilag elmosta a töltésről. Ez összesen 18 kilométernyi pályát érintett, amely azóta vonatforgalom nélkül maradt. Így jelenleg a szerelvények, beleértve a teherautókat is, csak a megmaradt 42 kilométeren közlekedhetnek.
A kisvasút sem működik
Ehhez a vonalhoz kapcsolódik a Mesztegnyői kisvasút, amely sajnos jelenleg nem üzemel. A koronavírus-járvány idején bevezetett leállás óta nem indult újra. Azonban minden év októberében egy emlékvonat járja be a fővonalat, amely mindig különleges eseménynek számít. Tavaly például 230 érdeklődő gyűlt össze, köztük olyan vasútbarátok is, akik Angliából és Csehországból érkeztek, hogy részesei lehessenek ennek a különleges élménynek.