Az államtitkár részletesen kifejtette, hogy miért állnak meg a vonatok a román határon, és melyek azok a tényezők, amelyek továbbra is lassítják a közlekedést.


A várakozás nem csupán a határellenőrzés miatt alakult ki Románia schengeni csatlakozása előtt.

Nemcsak útlevélvizsgálat miatt állt meg eddig a román határon a vonat, hanem azért is, mert műszaki vonatvizsgálatot és mozdonycserét kell végezni - ezzel magyarázta a Telexnek Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára, hogy a vonatok azután is várakoznak a magyar-román határon, hogy keleti szomszédunk a schengeni zóna részévé vált, így megszűnt a határellenőrzés.

Nagy bejelentette, hogy a vonalvizsgálat elkerülhető, ha kölcsönös bizalmi megállapodás jön létre. Ez a nyugat felé már megvalósult, azonban a nemzetközi egyezmények értelmében legalább féléves vizsgálati protokollt kell végigjárni, ami már folyamatban van. Az államtitkár emellett rámutatott, hogy a vonatok Románián belüli menetrendjét a román állam határozza meg. Ennek következtében a menetrend módosítása érdekében kétoldalú nemzetközi egyeztetésekre és megállapodásokra van szükség a magyar és román vasút társaságok között.

A módosítás következtében a két ország belföldi menetrendje, a csatlakozások, sőt, az egész rendszer is átalakulhat, így az egyeztetések akár egy évnél hosszabb időt is igénybe vehetnek. Emellett fontos megjegyezni, hogy Románia és Bulgária schengeni övezethez való csatlakozását az uniós belügyminiszterek tanácsa december 12-én hagyta jóvá, míg a 2024/25-ös menetrendet jóval korábban hirdették ki Magyarországon és Romániában.

A Közlekedő Tömeg véleménye szerint már jó ideje elérkezett az idő a határnyitásra való felkészülésre. Megfelelő előkészítés esetén az új menetrend akár egyetlen tollvonással életbe léphetett volna.

Related posts