Magyar innováció forradalmasítja az önvezető autók világát.
A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) mérnökei jelentős előrelépést tettek az automatizált közlekedés megvalósításának irányába. A tervek szerint a rendszer két éven belül elkészülhet, ami új távlatokat nyithat a közlekedési technológiák fejlődésében.
A fejlesztés célja, hogy a járművek akkor is időben felismerjék a veszélyes közlekedési helyzeteket - például egy beláthatatlan kereszteződésben érkező járművet -, amikor a hagyományos környezetérzékelő szenzorok, mint a kamerák vagy radarok, nem észlelik azokat. A nemzetközi szinten is egyedülálló technológián alapuló rendszer várhatóan két éven belül készülhet el.
Az autonóm közlekedés egyik kulcseleme a jármű rádiókommunikációs kapcsolata egyrészt a környezetében közlekedő más járművekkel, másrészt az út mentén elhelyezkedő érzékelő rendszerekkel. A BME innovációjának kulcseleme egy olyan biztonsági funkció, amely gyenge jelminőség mellett is képes időben felismerni a közelgő veszélyt, és figyelmeztetni a vezetőt vagy az automatizált rendszert.
Az Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium programjának keretében kifejlesztett rendszer tesztkörnyezetként is alkalmazható: lehetővé teszi, hogy egyszerre valós és virtuális környezetben is tesztelje a rádiókommunikáció alapú járműfunkciókat. Az új megoldás gyenge kommunikációs kapcsolatot is képes modellezni, így valós körülményekkel azonos feltételek mellett vizsgálható, hogyan reagál egy jármű kritikus helyzetekben.
A fejlesztés egy olyan innovatív, technológiai szempontból semleges tesztelési környezetet teremt, amely a jövő járműkommunikációs rendszereinek hitelesítését célozza meg. Ez a megoldás nemcsak hazai, hanem nemzetközi szinten is úttörő jellegű, mivel egyszerre támogatja a kutatást, a fejlesztést és a biztonsági szabványosítás folyamatát.


