Kegyetlen színház - Az Öreg vendége Resetár Dániel, a Déryné program és a Barangoló projekt vezetője (VIDEÓ) - PestiSrácok Az előadás világában, ahol a valóság és a fikció határai elmosódnak, Resetár Dániel, a neves színész és a Déryné program, valamint


Kegyetlen színház - Az Öreg vendége Resetár Dániel színész, a Déryné program, a Barangoló projektvezetője (VIDEÓ) Stefka István 2025-06-12

Ezt az új formációt a színházi világban Resetár Dániel, egykori színész, a Déryné program, Barangoló projektvezetője fogalmazta meg. Sajnos ez Magyarországon is megjelent, ami főként 2020 előtt volt jellemző, a Színház-és Filmművészeti Egyetem (SZFE) irányított lázadása időszakában. Később aztán meg is szűnt az egyetem új vezetése alatt, akik elsősorban a szakmai színészi képzésben fontosságát hangsúlyozták, nem az ideológiai nevelést. Resetár Dániel a zaklatási botrányokat visszavezeti a Franciaországból importált ,,kegyetlen színházra", amelyben megengedett volt egymás ütése, verése, püfölése, fogdosása. Ezt a színész emberi határátlépésnek (zaklatás) nevezte, amikor is idősebb színészek, rendezők kihasználva hatalmukat zaklattak fiatal színésznőket, színészeket.

Resetár számára a színészi életforma távolról sem tűnik vidámnak. A színészek sorban állnak a munkáért, ami egyre ritkábbá válik, és sokan hangot adnak a csalódottságuknak. Az előző oktatási rendszer hiányosságai miatt a fiatal tehetségek sokszor nem tudják kibontakoztatni valódi képességeiket, ezért Dániel a Déryné programhoz csatlakozott. Ez a kezdeményezés, amelyet az állam támogat, nem csupán a színházi szakembereknek ad új esélyt, hanem lehetőséget teremt arra is, hogy bemutassák tehetségüket. Déryné Széppataki Róza, a XIX. század egyik meghatározó alakja, a magyar kultúra elkötelezett híve volt, aki német nyelv helyett a magyart választotta, hogy bejárja az országot és népszerűsítse a magyar műveltséget. A program neve is utal arra, hogy a résztvevők és társulataik a vidéki színházat és a kis falvakat célozzák meg, sőt, határon túli magyar területekre is eljutnak. Itt valódi közösségi és drámapedagógiai munkát végeznek, amely nemcsak a kultúra terjesztésére, hanem a közönség és a színészek közötti kapcsolat megerősítésére is összpontosít.

Bár néhány progresszív, balliberális színház elzárkózik az együttműködéstől, de Resetár hisz abban, hogy nincs bal- s jobboldali színház, csak közös kultúra, közös munka. Kiemelkedő a Vitéz László és a Lázár Ervin programjuk, ahol óvodásoknak, általános-és középiskolásoknak nyújtanak kulturális, néptáncos, kézműves -és bábjátékos élményt. A Déryné program alapvető célja Resetár Dániel szerint a Kárpát-medencei magyar színészek összefogása, egymás támogatása s az, hogy a színházat el kell vinni mindenkihez. Ennek egyik kiemelkedő példája, hogy amikor kitört az ukrán-orosz háború, akkor az itt szereplő beregszászi művészeknek a Déryné szállást és otthont nyújtott a rászorulóknak. Sokan még mindig nem tértek vissza Kárpátaljára.

Természetesen! Íme egy egyedi Facebook hozzászólás: "Csodás napra ébredtünk! ☀️ Ma elhatároztam, hogy nemcsak a szokásos rutint követem, hanem felfedezem a körülségek csodáit. 🌿 A természet szépsége és a jó társaság mindig inspirál! Ti mivel töltitek a napot? ❤️ #ÉljétekAzÉletet #KalandraFel" Ha van konkrét téma, amiről szeretnél írni, szívesen segítek abban is!

A következő témákat szeretném bemutatni: Déryné Program, Resetár Dániel, Stefka István és a színház világának vezető szereplői. Ezek a személyek és kezdeményezések jelentős hatással bírnak a színházi életre és kultúrára, hozzájárulva a művészetek fejlődéséhez és népszerűsítéséhez.

Related posts