Kecskemét örömmel üdvözli a Mercedes gyártási kapacitásának bővítését, mint egy jelentős előrelépést és lehetőséget a város fejlődésében.


A napokban exkluzív interjút adott a nemzeti sajtónak Jens Bühler, a kecskeméti Mercedes-gyár vezetője. Az általa irányított vállalat, amely kétségtelenül mérföldkőnek számít a térség gazdasági életében, éppen most formálja a jövőt Kecskeméten. A cég több mint egymilliárd eurós beruházás révén megduplázza helyi gyártókapacitását. Az új üzemegység 2026-ra várhatóan 3000 új munkahelyet teremt, ami várhatóan még inkább vonzóvá teszi Kecskemétet a munkavállalók számára. Ugyanakkor ez a növekedés kihívások elé is állítja városunkat. Az interjú alapján a felmerülő kérdésekről Szemereyné Pataki Klaudia polgármester asszonnyal beszélgettünk.

Jens Bühler nem gyakran osztja meg véleményét a médiában, de most kivételt tett, és elismerően beszélt hazánkról, városunkról, valamint az infrastruktúránkról és a lelkes, jól képzett munkaerőről. Ön hogyan reagált az igazgató szavaira?

Különösen örömteli volt olvasni a soraidat ebben a zűrzavaros és gyorsan változó időszakban. Ez is bizonyítja, hogy ha valaki elkötelezetten és becsületesen dolgozik a kitűzött célokért, kihasználva minden rendelkezésre álló eszközt, akkor ezt a környezetünk és legfontosabb partnerünk is észreveszi és elismeri.

Az együttműködés terén végzett feladatainkat egy jól összeállt csapat irányítja. Az évek során sikerült egy olyan kiváló együttműködési környezetet kialakítanunk, amely magába foglalja a különböző cégeket, intézményeket és civil szervezeteket. A Kormányhivatal, az állami és magánszektor képviselői, valamint az egyetemi közeg is partnerünk ebben a folyamatban. A városban kialakult erős kohézió, amelyet a legutóbbi visszajelzések is megerősítenek, kedvező hatással van a befektetésekre, a fejlődésre és a kulturális eseményekre egyaránt. Ha egy olyan neves személyiség, mint a Mercedes vezetője, pozitívan nyilatkozik a város munkájáról, az nemcsak a város hírnevét erősíti, hanem összességében is kedvezően befolyásolja a közösség megítélését.

A Mercedes dinamikus növekedése új kihívások elé állítja Kecskemétet, hiszen egy év múlva már háromezres új munkaerő-tömegre kell felkészülnie. Vajon a város rendelkezik-e a szükséges szolgáltatásokkal ennek a létszámnak a befogadására? Különösen fontos a lakhatás helyzete: vajon elég széleskörű-e a kínálat, hogy minden új munkavállaló megtalálja a számára ideális otthont? Ezen túlmenően, a város vonzerejének fokozásában lát-e lehetőségeket? Milyen egyéb fejlesztések, programok vagy szolgáltatások segíthetnék Kecskemétet abban, hogy ne csak munkahelyet, hanem élhető környezetet is kínáljon az új lakosok számára?

Természetesen! Az elmúlt évek során főként a munkánkra összpontosítottunk, nem pedig arra, hogy a lehető legjobban bemutassuk magunkat. A városmárka és a városimázs fejlesztése is fontos volt, de nem ez állt a középpontban. A prioritásaink között szerepelt az infrastruktúra, az oktatás és a lakókörnyezetek fejlesztése, amelyeken szorgalmasan dolgoztunk. Emellett egy másik fontos irányvonal is kibontakozott: a Mercedes által igényelt, valamint más kapcsolódó vállalatok által indított fejlesztések megvalósítása. A város gazdasági szektorának sokszínűsége folyamatosan növekszik, és már most is érezhető a Mercedes által kiváltott multiplikátor hatás. Ezért kiemelt figyelmet kell fordítanunk arra, hogy az ideérkező vállalkozások számára kiváló helyi mikroklímát biztosítsunk.

A lakhatás területén kiemelt figyelmet fordítunk a lakáskínálat sokszínűségére. Célunk, hogy ne csupán a társasházi lakások álljanak rendelkezésre a munkavállalók számára, hanem olyan területeket is biztosítsunk, ahol a családok saját otthont építhetnek. Ezen kívül szeretnénk, ha az állam által nyújtott támogatások is könnyen hozzáférhetőek lennének számukra.

Ezenkívül külön figyelmet fordítunk a bérlakásállomány fejlesztésére, mivel olyan mennyiségű lakásra van szükség, amely hozzájárul a munkaerő hatékony toborzásához. Már konkrét projekteket is elindítottunk, és a folytatás érdekében nemrégiben országos ingatlanfejlesztési fórumot szerveztünk. A város különböző helyszínein lakásfejlesztési projekteket indítottunk, amelyek eredményei már jól láthatók. A privát és az önkormányzati szektor együttműködésével egy ígéretes, sokszínű lakáspiaci portfólió kezd körvonalazódni.

A bérlakás-fejlesztési projektünket a Mercedesszel közösen valósítjuk meg, így bemutatva az ő innovatív modelljüket más vállalkozások számára is. Az együttműködés kerete egy hármas megállapodás, amely a munkáltató, a munkavállaló és az önkormányzat között jön létre. A város különböző albérleti támogatásokat kínál, különösen a 35 év alatti fiatalok számára, valamint lakásfelújításokat indít, például Homokbányán. A munkáltatók számára lehetőséget biztosítanak a bérlőkijelölési jog megszerzésére, ami lehetővé teszi, hogy a dolgozók jelentős kedvezménnyel béreljenek ingatlant. Ezt a modellt a Mercedesszel közösen alakítottuk ki, és több száz lakás érintett a program keretében.

Amennyiben a lakosság száma emelkedik, nyilvánvaló, hogy a városrészek közötti közlekedési útvonalak fokozottabb igénybevételnek lesznek kitéve. Az elmúlt évek hálózatfejlesztései figyelemre méltó előrelépéseket hoztak, és számos példát hozhatnánk fel ennek alátámasztására. Milyen irányban folytatódik majd ennek a struktúrának a fejlődése?

Nagy álmokkal és ambíciókkal vágunk neki a jövőnek, és már nem csupán tervezgetés szintjén mozogunk, hiszen egyes projekteink már a kivitelezés fázisába léptek. Kecskemét lakói mindannyian tapasztalhatják a városunk úthálózatának átalakulását, amely egy évtizeddel ezelőtt indult el. Emlékezzünk csak Hetényegyházára, ahol az új bekötőútnak köszönhetően jelentősen csökkentek a forgalmi dugók. A fejlődés nem áll meg, a külső körútaink folyamatosan, ütemezett munkálatok keretében épülnek, hogy a belváros forgalmát mérsékelhessük. Legutóbb az M44-es teljes körű átadásával örvendeztettük meg a várost, amely nemcsak a helyi forgalmat könnyíti meg, hanem az elkerülő út szerepét is betölti.

A belterületi útjaink fejlődése egyre inkább megmutatkozik. Új lehetőségeket teremtettünk, például a Károly Róbert körút megnyitásával, amely jelentősen csökkentette a Széchenyiváros forgalmát. Jelenleg az Irinyi út bekötésén dolgozunk, amely szintén hozzájárul a városrész hálózati szintű fejlődéséhez. Ezen kívül érdemes megemlíteni a Homokbánya-déli iparterület összekötő útját, amely nemcsak a nyugati kaput szolgálja ki, hanem Petőfiváros számára is új irányt és mozgásteret biztosít déli irányban. Terveink között szerepel a kiskörút és a Mátyás király körút felújításának folytatása is. Fontos kiemelni a Katonatelep felé vezető 441-es számú út négysávosítását is, amely komoly fejlődési lehetőségeket nyit meg a Nagykőrös irányába vezető térség számára.

- Ezek az infrastrukturális fejlesztések hogyan hatnak ki a gazdaság, az ipari területek dinamizálására?

A Mercedes-együttműködés egyik kulcstémája az iparterületek infrastrukturális fejlesztése, amiben a városnak jelentős szerepet kell vállalnia. Ugyanis egyrészt saját forrásból történik itt az úthálózatfejlesztés, hiszen naponta több mint 10 ezer ember s majd' ezer kamion közlekedik abban térségben.

De nem csak mi állunk ebben helyt, kormányzati támogatással is készülnek itt útfejlesztések, emellett a betelepülő vállalkozásokkal közösen is hajtunk végre ilyeneket a déli iparterületen.

A partnerség fontossága ezekben a területeken is világosan megmutatkozik, hiszen az önkormányzat nem marad egyedül a kihívásokkal. A város működik, mint egy dinamó, ahol minden lényeges információ a partnerségi kapcsolatokból érkezik, és nekünk jut a feladat, hogy ezt a sokszínű együttműködést hatékonyan irányítsuk, valamint a projekteket szakszerűen lebonyolítsuk.

A lakosság mozgása nem csupán az autókra korlátozódik; a tömegközlekedés és a munkaerőpiac reformja 2024-re érte el a fejlődésének csúcsát. Felmerül a kérdés: képes lesz-e ez a rendszer lépést tartani a várhatóan növekvő szolgáltatási igényekkel?

- A közösségi infrastruktúránk kapacitása bőven meghaladja az igényszintet, hatalmas tartalékokkal rendelkezik a rendszer. Így, ha új igények merülnek fel, azonnal tudunk reagálni. Példaként az új máriahegyi járatot említeném, ahol a Nyíri út folytatásának kiszélesítését követően késedelem nélkül bővítettük arra is a hálózatot.

A közösséggel való együttműködés kulcsfontosságú a jövőbeni partnerségi lehetőségek feltérképezésében, hogy szolgáltatásainkat minél inkább a lakosság igényeihez igazíthassuk. Például Kadafalva esetében tervezett járataink sűrítése a Széchenyiváros irányába már egy lépés ezen az úton. Emellett nyáron a rendezvényekhez igazodva az éjszakai közlekedést is szeretnénk fejleszteni. Továbbá, új egyeztetések folynak az iparterületeken működő vállalkozásokkal, hogy hatékonyan segíthessük a munkavállalókat a különböző városrészek és munkahelyeik közötti közlekedésben.

A fejlesztések során kiemelt figyelmet fordítunk az innovációra: már nem csupán elektromos, hanem hidrogénmeghajtású buszok bevezetésében gondolkodunk. Ennek alapja, hogy a gazdaság körforgásos modelljét erősítve a szennyvíz- és hulladékhálózatból nyerjük ki a hidrogént. Ez a megoldás fontos lépést jelent a fenntartható városüzemeltetési céljaink elérésében.

A kapacitásunk és a felépített szervezeti struktúra rendkívül alkalmas a gyors alkalmazkodásra. Most már csak annyit kell tennünk, hogy a lakosság azon csoportjaiban, akik kevésbé hajlandók a változásokra, szélesebb körben népszerűsítsük a közösségi közlekedést.

Ha a munkaerő létszáma növekszik, az nem csupán annyit jelent, hogy több dolgozóval találkozunk, hanem azt is, hogy a családi szolgáltatások iránti kereslet is jelentősen emelkedik. A "puha infrastruktúra", mint például a bölcsődék, óvodák és egészségügyi intézmények kapacitásának bővítése mennyire képes lépést tartani ezzel a növekedéssel? Milyen kihívásokkal nézünk szembe a következő ezrek integrálása során?

- Az állami üzemeltetésű egészségügyi ellátásban leginkább együttműködő partnerként vagyunk jelen. Ezt a szolgáltatást kiegészítendő, egy új irányt próbálok meghonosítani, mégpedig a magán egészségügyi szolgáltatások megjelenését. Az új rendszer azt a célt szolgálja, hogy az idetelepülő, jó keresettel rendelkező munkavállalóknak rendelkezésére álljon egy ilyen rendszer is. Ráadásul azt látjuk, hogy a vállalatok maguk is beszállnak az egészségügyi ellátás biztosításába, dolgozóik ösztönzésére kimondottan keresik a magánszolgáltató partnereket. Mi ezért már tudunk is magánszolgáltató spektrumot felmutatni, így, akik megtehetik, választhatják a magánegészségügyet. Ezáltal nem terhelik a TB-s rendszert, s így az ott megjelenő kecskeméti ellátottak könnyebb helyzetben lesznek. Ez a célom a magánegészségügy erősítésével.

A családdal kapcsolatos vonalakon pedig egyértelműen látszik városunkban a bölcsődei óvodai kapacitás folyamatos bővülése, ami a lakóövezet-fejlesztéssel is összefüggésben áll.

- Milyen jelentőséget tulajdonít a másodlagos fejlődési vonalnak, valóban szintlépésként értelmezhető-e az, hogy tovább nő az eddig is jelentős beszállítói struktúra? Bühler szerint a több mint egymilliárd eurós fejlesztés régiós sarokkőként értékelhető, folyamatosan növekszik az autóipari értéklánc...

- Azzal, hogy ilyen léptékű az ipar fejlődése a városban és ilyen léptékű az infrastruktúra fejlődése, Kecskemét Magyarországon egyedülálló módon teljesen új logisztikai központtá válik. Mind a közúti, mind a vasúti infrastruktúra eddigi és várható erősödésével városunk Budapest után a lenagyobb logisztikai habba fejlődik. Emiatt az értékláncok is átalakulnak. Azok miatt az erőforrás-ráfordítások miatt, melyek a lakhatás, az oktatás, a családi otthonteremtés, a kultúra kérdéseire válaszokat adnak, mások is szemet vetettek a városra. Azért érezhető ez az intenzív betelepülés, ez az intenzív iparfejlesztés, általános és logisztikai szolgáltatásfejlesztés a városban. Olyan dinamikus a fejlődés, hogy az eddigi ipari területek már telítődnek, így új parkokat kell nyitnunk a település északi felén.

A kereskedelmi szolgáltatások szegmense rendkívüli ütemben fejlődik, köszönhetően az újonnan kialakított úthálózatoknak. Mindenütt új kereskedelmi egységek nyílnak, és a minőségi fejlesztések száma is folyamatosan nő. Vegyük például a Rákóczi utat: itt már mindegyik helyiség ki van adva, tele van ínycsiklandó vendéglőkkel, amelyek a helyi gasztronómia ízeit kínálják. Emellett a sportolási lehetőségek is bővülnek; Kecskeméten olyan sportágakat próbálhatunk ki, amelyekről korábban csupán álmodoztunk – például a padelt, amely egyre népszerűbbé válik a városban.

A családok szempontjából izgalmas új lehetőségek bontakoznak ki a játszóterek és szabadidőközpontok fejlődésével. Az új szolgáltatások között egyre több magánszolgáltató is megjelenik, akik különféle rendezvényekkel és szórakoztató programokkal várják a látogatókat. Ezzel nem csupán a gyerekek, hanem a felnőttek számára is értékes kikapcsolódási lehetőségeket kínálnak, így a családok igazi élményekkel gazdagodhatnak.

- Végül is, vajon a város gazdaságának más szegmensei képesek-e lépést tartani a gyár fejlődésével? Nem fenyegeti-e Kecskemétet az autóipari értéklánc vízfejűsödése? A legújabb Gazdasági programból melyik elemre hívná fel a figyelmet?

- Ezt a fejlődést a város kontextusába helyezve a hozzáadott érték az, amit Kecskemét gazdasági életében a Mercedes hihetetlenül megemelt. Olvastam egy olyan mérést, mely szerint a megyei jogú városok között országosan második helyen végeztünk a hozzáadott érték előállításának szempontjából. Ez azért fontos, mert ebből látszik, hogy a csúcstechnológia jelen van a városban. Ez pedig a jövő technológiája, amihez hozzáigazítottuk az egyetem és a duális képzés területeit, így a csúcstechnológia mérnökképzése egyetemi szinten is jelen van városunkban. Ezt a vállalatokkal - és nem is csak a Mercedessel, hanem a többi duális partnerünkkel is - kéz a kézben fejlesztjük. Azért naprakész az egyetem, mert ezeknek a vállalatoknak a csúcstechnológiáját oktatja, és a digitalizációval is lépést tart. Technológiai váltás van a világban, amit Kecskeméten is érzünk, s ez az új helyzet teljesen más elvárásokat támaszt.

Ez az a különleges érték, amely mind a beszállítói, mind a szolgáltatói oldalon megjelenik, de az oktatás terén is kiemelkedő szerepet játszik, hiszen éppen erre van szükség a munkaerő megfelelő felkészítéséhez.

A közelmúltban elfogadott gazdasági programunk alapvetően ezekre a kulcsfontosságú területekre összpontosít, és ezeket a prioritásokat foglalja magában. A program irányelvei nyomán egy tömör, innovációra építő, közösséget megőrző és környezettudatos város létrehozását tűzzük ki célul.

Related posts