Moszkva invázió helyett alternatív módszerekkel próbálja meg befolyásolni és magához kötni az EU-tagjelölt országokat.


Bár három posztszovjet ország is belépne az EU előszobájába, ennek ellenére rövid távon elenyésző az uniós csatlakozás esélye. A várakozás viszont bizonytalanságot szül és sebezhetővé teszi őket. Egy, az ukrajnaihoz hasonló invázió valószínűleg nem fenyegeti ezeket az országokat, a destabilizálási kísérletek lehetősége azonban annál inkább - emlékeztet az amerikai RAND kutatóintézet összefoglalójában.

Georgia egykor a reformok regionális élharcosa volt. Az oroszbarát, mindinkább autoriter kormány azonban bejelentette, hogy 2028-ig felfüggeszti az uniós csatlakozási tárgyalások megkezdését - jóllehet a lakosság elsöprő többsége támogatja az EU-tagságot.

Moldovában a demokratikus intézmények törékenysége és a megoldatlan transznisztriai konfliktus miatt az országot elárasztja a dezinformáció, és egymást érik a választási beavatkozások.

Örményországban - ahol a kormányfő szerint nemrég államcsínyt hiúsítottak meg - a tavalyelőtti hegyi-karabahi válság után erőre kaptak az oroszbarát politikai szereplők, akik hasznot hajtanak a bizonytalanságból, és megkísérlik megakadályozni az elmozdulást a Nyugat felé.

Fontos lépés a hamis információk elterjedésének megakadályozása, és elengedhetetlen, hogy szembeszálljunk a populista mozgalmakkal, amelyek újra a szovjet hatások irányába terelnék a volt szovjet tagállamokat.

Maia Sandu, a moldovai elnök, tavalyelőtt aggasztó hírek birtokába jutott: olyan információk láttak napvilágot, amelyek arra utalnak, hogy egyes csoportok az ország vezetésének megbuktatására és az uniós csatlakozás megakadályozására készülnek. Egy év elteltével, a népszavazás során az uniós tagságot támogató szavazók végül diadalt arattak, bár a győzelem rendkívül szoros volt.

Oroszország igyekszik fokozni a feszültségeket Moldova elszakadt területén, amely gazdaságilag erősen támaszkodik rá, miközben a szervezett bűnözés számára is biztos menedéket nyújt. A közelmúltban Moszkva energiaválságot idézett elő az enklávéban, és a felelősséget a kisinyovi kormányra hárította, ezzel is tovább növelve a politikai feszültséget a régióban.

Tbilisziben a Nyugat-barát politikai erők kiszorultak az ország vezetéséből. Nem zárható ki, hogy az egyre autoriterebbé váló rendszer akár véglegesen eltiltja őket a tevékenységüktől.

Örményországban a hegyi-karabahi háború véget ért, amikor az orosz békefenntartók megérkeztek, hogy a látszólagos biztonságot nyújtsanak az örmény lakosságnak. Az orosz erők azonban nem tudták megakadályozni, hogy Azerbajdzsán elfoglalja a vitatott területeket, ami számos civil, körülbelül százezer ember, kényszerű távozását eredményezte otthonaikból. Ez a tömeges elvándorlás világosan mutatja az etnikai tisztogatás súlyos következményeit.

Oroszországot ezek után Örményországban többen tekintik fenyegetésnek, mint megbízható partnernek, ami radikális elmozdulás az öt évvel ezelőtti állapotokhoz képest. Az örmények 60 százaléka egyébként az ország azonnali uniós csatlakozására szavazna.

Jereván ennek ellenére Moszkva befolyása alatt áll. Az örmény-török és örmény-azeri határok szigorú lezárása következtében a kereskedelmi kapcsolatok Oroszországgal, bár a politikai együttműködés romlott, még mindig elengedhetetlenek.

Bár a jövő kétségtelenül aggasztó, az európai szövetségeseknek lehetőségük nyílna arra, hogy politikai és gazdasági támogatásukkal ellensúlyozzák Oroszország terjeszkedési szándékait. Például Örményországnak érdemes lenne megfontolni az uniós tagjelölti státusz felajánlását, és határozottabb fellépést sürgetni Azerbajdzsán provokatív retorikájával szemben - javasolja a RAND.

Az agytröszt javaslatot tett arra, hogy az európai államok, beleértve az Egyesült Királyságot is, növeljék hozzájárulásukat a helyi kormányok dezinformációval szembeni küzdelméhez, valamint támogassák az irányváltás integrálását. Érdemes megjegyezni, hogy Moldova 2022 óta jelentős uniós támogatásban részesül, amely lehetővé tette az energiabiztonság javítását, és "rezsicsökkentés" révén csökkentette a villamosenergia árát.

Georgia esetében akár a szankcióktól sem kellene visszariadni, ellensúlyozandó a demokrácia hanyatlását. Mérlegelendő eszköz a tagjelölti státusz hivatalos felfüggesztése abban az esetben, ha a kormány az orosz modell felé tereli az országot.

Miután Magyarország és Szlovákia esetleges vétója bonyolítja az uniós szankciók érvényesítését, a RAND intézet elemzése szerint az Egyesült Királyság kulcsszereplővé válhat a nemzetközi piacon. Különösen a banki szektor, a szénhidrogének kereskedelme és Georgia "nyugati irányú fejlődésének" megakadályozása terén játszhat fontos szerepet.

Related posts