Idén 34 naiv háromszéki lakos esett áldozatul az internetes csalóknak, akik ügyesen csaptak le a pénzükre.

Egyre kifinomultabb módszerekkel verik át az embereket az internetes csalók, hívta fel a figyelmet a Kovászna Megyei Rendőr-főkapitányság, amely szerint idén az első hat hónapban összesen 34 kibercsalás történt Háromszéken, ezek közül a legnagyobb kárt okozó ügyben több mint 300 ezer lejt csaltak ki az áldozattól.
Az online bűnözők különféle ravasz megtévesztési taktikákat vetnek be, hogy célba vegyék a különböző korosztályokat és társadalmi rétegeket. A legelterjedtebb módszerük az, hogy telefonon keresik meg áldozataikat. Ilyenkor a hívó banki dolgozónak álcázza magát, és azt állítja, hogy gyanús tranzakciókat vagy biztonsági hiányosságokat észleltek az ügyfél számláján. Ezzel a trükkös megközelítéssel próbálják kihúzni az emberek zsebéből az értékes információkat.
A csalók gyakran egy rafinált trükköt alkalmaznak, amikor azt az áldozatot kérik, hogy a "biztonsága" érdekében utalja át megtakarításait egy állítólagosan védett, belső bankszámlára. Ezt a számlát egy úgynevezett "bankbiztonsági szakember" kezeli. A folyamat során egy második személy is felhívja az áldozatot, és magát ennek a szakembernek kiadva, irányítja az áldozatot abban, hogy a pénzét a csalók számlájára helyezze át. Ez a manipuláció gyakran a bizalomra és a félelemre épít, így az áldozatok könnyen bedőlnek a hamis ígéreteknek.
A Háromszéki Rendőrkapitányság felhívja a figyelmet arra, hogy a csalók gyakran a közösségi médiából és az internet más forrásaiból származó személyes információkat használják fel, hogy a maguk által kreált hamis narratíváikat meggyőzőbbé tegyék. Ezenkívül sok esetben hamis dokumentumokat is készítenek, melyek hivatalos intézmények logóit és stílusjegyeit másolják, továbbá sürgős "jogszabályi kötelezettségekre" hivatkoznak, ezzel is növelve az áldozatokra nehezedő nyomást.
Miután az áldozat elutalja a pénzösszeget, egy harmadik személy is felbukkan, aki magát rendőrnek kiadva próbálkozik. Célja, hogy további pénzügyi adatokat, például bankszámlák, megtakarítások és ingóságok részleteit csikarja ki az áldozattól. A telefonhívásokat általában VoIP (Voice over IP) technológiával bonyolítják, ami internetalapú telefonálást jelent, és lehetővé teszi a hívószámok hamisítását. Ennek eredményeként az áldozat telefonján akár egy banki vagy rendőrségi hivatalos szám is feltűnhet, miközben a hívás valójában bárhonnan, akár más kontinensről is érkezhet.
A Kovászna megyei rendőrség közlése szerint az ilyen típusú csalások elterjedésében közrejátszanak a különböző adatszivárgások is, amelyek során e-mail címek, telefonszámok, személyi számok és pénzügyi információk kerültek illetéktelen kezekbe. Ezeket a bűnözők összekapcsolják, majd személyre szabott, hitelesnek tűnő megtévesztő történeteket állítanak össze, félelmet és sürgetettség érzést keltve az áldozatban.
A Kovászna megyei rendőrség fontos figyelmeztetést ad ki: a kockázatok folyamatosan növekednek, ezért mindannyiunknak fokozott figyelmet kell fordítania a személyes és pénzügyi adataink védelmére. Amennyiben valaki csalás áldozatává válik, vagy gyanús tevékenységet észlel, kérjük, azonnal hívja a 112-es sürgősségi számot, vagy forduljon a legközelebbi rendőrséghez, hogy megtegye a szükséges lépéseket. Az óvatosság most különösen fontos!