Az FIA elnöke új megoldási javaslattal állt elő, amely szerint ha a versenyzők jobb felügyelők munkáját szeretnék, akkor vállalják a költségeket. Ezzel a lépéssel a minőség javítása érdekében konkrét intézkedések bevezetésére ösztönözi a csapatokat, hisze


Idén a Forma-1-es paddockban egyre inkább felerősödtek azok a hangok, amelyek állandó sportfelügyelők bevezetését sürgetik a jobb döntéshozatal érdekében. Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke azonban jelezte, hogy a szervezet nem rendelkezik elegendő kapacitással ennek megvalósításához. A jövőben viszont a mesterséges intelligencia alkalmazását tervezik, hogy támogassák a versenyek lebonyolítását és a döntéshozatali folyamatokat.

Hosszú ideje tetten érhető már a Forma-1-ben az egyes versenyhelyzetek megítélésének következetlensége a döntéshozó felügyelők részéről. Ennek persze részben oka az is, hogy nincs két egyforma szituáció, így még ha korábbi, hasonló esetekhez is nyúlnak vissza, akkor sem feltétlenül születik olyan ítélet, amivel mindenki egyetért. Kritikaként merült fel azonban, hogy a felügyelői stáb tagjai nem állandóak, hanem nagydíjonként rotálódnak, ami további változót visz az egyenletbe.

Nemrégiben Johnny Herbert, az egyik felügyelő, rámutatott, hogy a számukra juttatott jelképes összegű fizetés az egyik fő tényező, amiért senki sem tudja hosszú távon, egy teljes szezonon át betölteni ezt a pozíciót. George Russell, a versenyzők érdekvédelmi szervezetének igazgatója, a helyzetre reagálva hangsúlyozta, hogy elérkezett az idő, amikor az FIA-nak hivatásos, állandó sportfelügyelőket kellene alkalmaznia.

A fizetések alacsony szintje miatt elképzelhető, hogy az F1-es felügyelők döntései nem mindig következetesek.

"Ez egy igazán szép megfogalmazás - válaszolta Ben Sulayem az Autosportnak adott nyilatkozatában. - Azt szeretnék, ha teljes állású felügyelőink lennének, de nyilvánvaló, hogy a finanszírozásukról nem akarnak gondoskodni. Bárki felteheti nekünk a kérdéseit arról, hova irányítjuk a pénzügyi forrásainkat, vagy miért nem hajtunk végre bizonyos intézkedéseket. De én is feltehetném a kérdést, hogy ők maguk mivel foglalkoznak. A versenyzők jövedelme meghaladja a 100 millió dollárt. Szoktam érdeklődni, hogy mire költik ezt az összeget? De végül is, ez már az ő magánügyük."

Természetesen, íme egy egyedi változat: "Tehát, szeretném hangsúlyozni, hogy senkinek sincs joga beleszólni abba, hogyan kezeljük a pénzünket; ez a mi saját ügyünk. Ugyanez vonatkozik az ő választásaikra is: az ő döntésük, hogy miként használják fel a saját forrásaikat. Nem tudom felfogni, miért az FIA-t kérik számon folyamatosan az ő tevékenységeikkel kapcsolatban. Miért nem fordul senki a FOM-hoz [a kereskedelmi jogok birtokosa], hogy kérdéseket tegyen fel nekik?"

Ben Sulayem hangsúlyozta, az FIA jelenleg is sokat tesz a különféle versenysorozatokban ténykedő felügyelők kiképzéséért.

"A sportfelügyelőket nem lehet csak úgy leakasztani a fáról. Időbe telik, hogy kiképezzük őket, erre pedig megvan a saját programunk. Értem, hogy nálunk is lehetne olyasmi, mint a Premier League-ben a fizetett bírók, de nekünk nincs pénzünk erre."

Érdekes fordulatot vett a Motorsport Világtanács Kigaliban tartott ülése, ahol a következetes bíráskodás kérdése is napirendre került. Ahelyett, hogy a személyzet létszámának növelésére fókuszálnának, úgy tűnik, a technológiai újítások irányába fordulnak a döntéshozatal terén. A tanács elfogadta, hogy a jövőben egyre inkább kiaknázza a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket az autósport különféle aspektusaiban. Az AI nem csupán a versenyek biztonságának fokozásában segíthet, hanem számos folyamat automatizálásában is, lehetővé téve a személyzet számára, hogy bonyolultabb és értékesebb feladatokra összpontosíthasson. Továbbá, a versenyek során a mesterséges intelligencia szerepe is hangsúlyossá válik: vitás helyzetekben a korábbi hasonló esetek elemzése alapján javaslatokat fog tenni a bírók számára, emellett a pályaelhagyások gyors azonosításában is jelentős segítséget nyújthat.

Related posts