A katasztrófa jelentős hatással volt a Boeing részvényeinek piaci értékére. Az esemény következtében a befektetők aggodalma nőtt, ami gyors esést eredményezett az árfolyamban. A vállalat hírnevének megsérülése és a megrendelések esetleges csökkenése továb


Ritkán látni ilyet: a rendőrök elutasították a Sándor család kilakoltatását kérő végrehajtó kérését.

Az amerikai tőzsde éppen zárva volt akkor, amikor Indiában csütörtökön délelőtt lezuhant az Air India Londonba tartó járata az ahmadábádi Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőtér közelében. A Boeing 787-es gép röviddel a felszállás után a város Meghani Nagar lakónegyedében zuhant le, egy orvosok szállásául szolgáló kollégiumba csapódva. Az eddigi információk szerint a fedélzeten tartózkodók közül egy kivétellel mindenki meghalt, és a becsapódás sokak halálát okozta még a földön is.

A baleset oka egyelőre nem ismert, de ilyenkor szinte automatikus, hogy enélkül is zuhan a balesetben érintett gépet gyártó cég részvényeinek tőzsdei árfolyama. Így történt ez most is. Amikor azonban a baleset történt, az amerikai tőzsde éppen zárva volt. Így sokáig csak a tőzsdén kívüli kereskedésben lehetett látni a katasztrófa hatását a Boeing árfolyamára. Ez kezdetben elérte a 8 százalékos esést is. Az előző napi 214 dolláros árfolyam csaknem 195-re csökkent.

A tőzsdei nyitásra a részvény árfolyama már jelentős részesedést visszanyert, így a nyitás után 203 dolláron alakult. Magyar idő szerint 16 órakor is hasonló szinten, 205 dolláron mozgott, ami több mint 4 százalékos csökkenést mutatott. Ezt követően az árfolyam továbbra is a 203-205 dolláros tartományban ingadozott.

Ilyen körülmények között nem tekinthető kiugrónak a helyzet, hiszen a Boeing esetében a légi katasztrófák nélküli jelentős ingadozások sem számítanak ritkaságnak. Persze, a forgatókönyv drámaian megváltozhat, ha kiderül, hogy a tragédia mögött gépi hiba áll, ami miatt a gyártót részben vagy teljesen felelősség terheli. Jelenleg azonban nincsenek ilyen jellegű információk, és a vizsgálat valószínűleg időigényes folyamat lesz.

A Boeing részvényárfolyamára sokkal súlyosabb hatást az új géptípusának, a 737 MAX 8-asnak két balesete. 2018. október 19-én a Lion Air 610-es belföldi járata Indonéziában zuhant le 189 halálát okozva. A légitársaság vadonatúj Boeing 737 MAX 8 gépe 13 perccel a felszállás után zuhant a tengerbe. 2019 március 10-én pedig az Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8-as utasszállítója zuhant le, 157 emberrel a fedélzetén.

A balesetek okainak vizsgálata során egyértelművé vált a Boeing felelőssége, aminek a cég részvényeire is katasztrofális hatása lett. Az első baleset idején 370 dollár körül járt az árfolyam, és az új gép lezuhanását még megúszta kisebb eséssel. Sőt, ezután egészen 440 dollárig repült az árfolyam. A második katasztrófa, és a Boeing nyilvánvaló felelősségének kiderülése azonban a mélybe rántotta a részvényeket. Az árfolyam rövid idő alatt 140 dollárig esett.

Related posts