Dán szempontból a magyarországi jogállamiság vizsgálata különös érdeklődést kelt. Az északi ország jogi és politikai kultúrája éles kontrasztot mutat a magyar helyzettel, ami új perspektívát ad a jogállamiság fogalmának értelmezéséhez. A jogi keretek és i

Ha elvennék Magyarország szavazati jogát az Európai Unióban, azzal kiesne a közösség belső köreiből, amit még Orbán Viktor sem engedhetne meg magának. Így reagált az unió soros elnökségét jelenleg betöltő Dánia erről szóló terveire Jeszenszky Géza korábbi külügyminiszter, aki jól ismeri a skandináv országokat, a nemzetközi politikában érvényesíthető nyomásgyakorló erejüket. Márpedig a dán kormány több tagja is felvetette ezt a lehetőséget annak kapcsán, hogy úgy értékelik, Magyarország még mindig megsérti az alapvető értékeket. Marie Bjerre, az ország európai uniós ügyekkel foglalkozó minisztere jelezte, minden politikai és gyakorlati megoldást megvizsgálnak Ukrajna uniós csatlakozási folyamatának előmozdítására is, és megkeresik, miként lehet korlátozni az uniós jogokat megsértő országok esetében a brüsszeli forrásokhoz való hozzáférést. Ez amolyan "lányomnak mondom, menyem értsen belőle" kijelentés, hiszen köztudott, hogy Magyarországnak címezték.
Aggodalomra adhat okot a magyar kormány számára a dán uniós elnökség tervei?
Minden skandináv országra jellemző a magas fokú integritás és a jó szándék. Erre nem csupán norvégiai élményeim, hanem történelmi ismereteim is megerősítik a meglátásomat. Jelenleg Dánia kormánya példamutatóan bölcsen és átgondoltan reagál, különösen a Grönlandot érintő amerikai területi igényekkel kapcsolatban. Külön öröm számomra, hogy figyelmet fordítanak Közép-Európára, beleértve Magyarország helyzetét is...
Ez a "figyelem" az, ami miatt talán aggódnunk kellene. Nem így látja?
Dánia példamutató demokratikus értékeivel kiemelkedik az európai országok sorából, és ez a hozzáállás arra ösztönzi, hogy az Európai Unió is hasonló elveket képviseljen. Jelenleg azonban Magyarország, valamint kisebb mértékben Szlovákia, eltérnek ettől az iránytól. Megértem és támogatom azt a szándékot, hogy a közösség egységének megőrzése érdekében próbáljanak nyomást gyakorolni Magyarországra. Azonban a kérdés, hogy ez a törekvés mennyire lesz sikeres, már bonyolultabb. Nehéz elképzelni, hogy bármilyen brüsszeli nyomás olyan mértékű fájdalmat okozzon a magyar kormánynak, hogy váratlanul visszalépjen. Talán csak akkor remélhetünk valódi politikai változást, ha a magyar nép maga kezdeményezi az itthoni reformokat.
Lehet Dániának olyan nemzetközi tekintélye, amivel meg tudja győzni a 7-es cikk életbeléptetésének szükségességéről azokat is, akik eddig ellenálltak?
Nem, ezt nem tudom elfogadni. Úgy vélem, biztosan rendelkeznek annyi erőforrással, hogy Magyarországot szigorú ellenőrzés alatt tartsák, és minden olyan lépést figyelemmel kísérjenek, ami a jogállamiság alapelveit sérti. Természetesen a már meglévő eszközök közül a szankciók lehetősége továbbra is fennáll. A következő tavaszi választásokig az Orbán-kormány nem számíthat kedvező fordulatra, hiszen a dán elnökséget januárban váltó új vezetés sem fogja megváltoztatni a helyzetet. A "trojka rendszer" továbbra is működik, és a távozó elnöknek a következő ciklusban is jelentős szerepe marad. Szerintem erre fognak összpontosítani, végül is ezek a megszorítások a leghatékonyabb módszerek ahhoz, hogy a jövő tavaszi tisztességes választások után az Orbán-rendszer esetleg elveszítse hatalmát.
Úgy tűnik, hogy az uniónak más eszköze az anyagi szankciókon kívül, nem igen van. Vagy lát valami más lehetőséget is?
Nem vagyok szakértője az Európai Unió bonyolult belső működésének. Az uniós jog mélyebb megértése is távol áll tőlem, de az a két eszköz, amelyről eddig szó esett - a pénzügyi támogatások és a szavazati jog visszavonása - igencsak hatékony "eszközöket" jelenthet, amelyekkel bármely kormányt rá lehet bírni a józanabb döntésekre. Ez a helyzet a mi országunkban is érvényes lehetne, feltéve, hogy a magyar kormány nem ragaszkodik túlzottan a büszkeségéhez, és nem hirdeti, hogy "köszönjük, de nem kérünk a támogatásokból. Ha már nem érezzük jól magunkat ebben a közösségben, ahonnan ki akarják zárni minket, akkor inkább hátat fordítunk, ahogyan azt a Néppárttal is megtettük."
Annak mégsem voltak olyan következményei, mintha az uniónak fordítanánk hátat.
Annak lehetett alternatívája, de egy ilyen lépésnek? Nincs hova menni. Lehet szeretni Putyin Oroszországát, lehet szeretni Kínát, az ottani rendőrállamot, de a magyar gazdaság összeomlik a nyugati piacai, a vámmentes szabadkereskedelem előnyei nélkül.
A korábbinál keményebb szankciók sorozata az ellenzék oldalára fordíthatná idehaza a politikai erőviszonyokat. Ezzel Brüsszel nem adna erős érveket azoknak a kezébe, akik a szuverenitásunkat féltik?
Az örök kérdés, hogy a szigorú büntetés vagy a vonzó juttatás hatékonyabb eszköz a motivációra. Jelen helyzetben úgy vélem, hogy a szavazati jog esetleges megvonása kulcsfontosságú tényezőként lebeg a magyar kormány feje fölött, mint Damoklesz kardja, amelyre érdemes odafigyelni, különösképpen a közelgő, igen jelentős választások tükrében. Ha Magyarország elveszítené szavazati jogát, az gyakorlatilag a kilépést jelentené az Európai Unió belső köréből – egy olyan forgatókönyv, amelyet még Orbán Viktor sem engedhet meg magának. Jelenlegi jogállami helyzetünk olyan mértékben megkérdőjelezett, hogy 2025-ben nem csupán minket, de más országokat sem fogadnának be az európai népek elit klubjába.
Az, hogy nem állunk ki Ukrajna uniós tagsága mellett, egy külön téma. De vajon miért lenne problémás Moldova csatlakozása?
Ami a bővítési folyamatot illeti, abban nem is annyira a dán elnökség tekintélye, sokkal inkább a nemzetközi sajtó és persze a kormányok gyakorolhatnak nyomást a folyamat gyorsítására. A magyar ellenkampánynak nem sok alapja van, mert Ukrajnát nem egyik napról a másikra vennék fel az Európai Unióba. Moldova felvételét földrajzi fekvése miatt Ukrajna nélkül fizikailag is nehéz volna elképzelni. Moldova nehéz helyzetben van. Moldova minden támogatást megérdemelne. ha valaki, én ezt nagyon jól tudom, hiszen annak idején, az ország függetlenné válásakor, én kezdeményeztem a kétoldalú diplomáciai kapcsolatok felvételét. Az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének tagjaként is jártam náluk, és nemcsak az ottani borokról szereztem, mély benyomásokat, hanem arról is, hogy román nyelvük ellenére, a magyargyűlöletnek még a nyomaival sem találkoztam. A Moldovával ápolt jó kapcsolatok a magyar-román viszonynak is hasznára lehetnének.