Azok a fiatalok, akik a Minecraft és a Fortnite világában cseperednek, különösen érzékenyek lehetnek erre a veszélyes jelenségre.

Különös figyelmet érdemelnek azok a fiatalok, akik a Minecraft és a Fortnite világában cseperednek. Vajon milyen hatással van ez a játékokkal teli környezet a fejlődésükre? A modern technológia és a virtuális világok vonzereje mellett fontos kérdések merülnek fel a szociális kapcsolatok, a kreativitás és a problémamegoldó készségek alakulásával kapcsolatban. Milyen mértékben befolyásolja ez a gyerekek mindennapi életét és jövőjüket? Érdemes alaposan megvizsgálni ezeket a tényezőket, hogy megértsük, milyen hatásokat gyakorolhatnak a játékok a fiatal generációra.
A szakemberek már régóta figyelmeztetnek arra, hogy a túlzott videójátékozás számos negatív hatással járhat, mint például a szorongás, a depresszió, a szemfáradtság, az elhízás kockázatának növekedése és egyéb egészségügyi problémák. A legújabb kutatások arra is rámutattak, hogy a mértéktelen játékhoz egy váratlan, de súlyos következmény is társulhat. Egy szakértő véleménye szerint bizonyos játékok, mint például a Minecraft és a Fortnite, különösen nagy kockázatot jelenthetnek a fiatalok számára, így érdemes ezeket alaposabban megvizsgálni.
"Sok szempontból azok a videójátékok, amelyeket a fiatalok gyerekkorukban játszottak -- amelyek közül sokban zsákmányládák (loot boxok) találhatók, amelyeket meg lehet nyerni vagy meg lehet vásárolni a játékban a továbbjutás érdekében -- már nagyon korán ráhangolták őket a szerencsejátékra azáltal, hogy befolyásolták a gondolkodási folyamataikat" - mondta Heather Hugelmeyer, a Northwell Zucker Hillside Kórház szenvedélybetegségekkel foglalkozó részlegének igazgatóhelyettese a The Postnak.
A fiatal férfiak különösen sebezhető helyzetben vannak, mivel a prefrontális kéreg – az agy azon területe, amely a döntések meghozataláért, a kockázatok felméréséért és az impulzusok kordában tartásáért felel – még mindig fejlődés alatt áll.
Egy tavalyi kutatás alapján a 18 és 30 év közötti férfiak körében a szerencsejáték-probléma jelei a megkérdezettek 10%-ánál figyelhetők meg, míg az általános népesség esetében ez az arány csupán 3%.
"Pontosan ezt tapasztaljuk, azt a fiatal, egyetemi korosztályt" – fogalmazott Hugelmeyer. "Ez az a generáció, amely a Minecraft és a Fortnite világában cseperedett, így különösen érzékenyek ennek a hatásaira."
A Northwell Garden City Kezelőközpont márciusban elindította új szerencsejáték-kezelési programját, válaszul a folyamatosan növekvő igényekre.
Csupán fél év leforgása alatt egy tucatnyi páciens kapcsolódott be a programba – a tinédzserektől egészen az ötvenen túl lévőekig – és a függőséggel harcoló egyének családtagjai is csatlakoztak hozzájuk.
Ez a jelenség gyakran még a tinédzserkor beköszönte előtt megjelenik. Tanulmányok alapján, ha egy fiatal már 12 éves koráig tapasztalatot szerez a látszólag ártalmatlan fogadások világában, akkor a későbbi szerencsejáték-problémák kialakulásának kockázata négyszeresére nő.
A kitettség sokféle formában jelentkezhet -- például online hirdetéseken, közösségi médián keresztül, vagy olyan videójátékokban, amelyek szerencsejátékhoz hasonló elemeket tartalmaznak, mint a loot boxok, ahol a játékosok jutalmakat vásárolhatnak vagy szerezhetnek meg.
2020-ban az Entertainment Software Rating Board (ESRB) kötelezővé tette egy új figyelmeztető címke bevezetését az olyan játékok számára, amelyek loot boxokat tartalmaznak. E lépés ellenére sok kritikus úgy véli, hogy ez a intézkedés nem elegendő, mivel a jogi viták továbbra is rámutatnak arra, hogy a videojáték-fejlesztők olyan élményeket kínálnak, amelyek hasonlítanak a szerencsejátékhoz, és potenciálisan függőséget okoznak, ezzel kihasználva a játékosok sebezhetőségét.
A Minecraft hivatalos kiadása nem forgalmaz loot boxokat, ugyanakkor egyes harmadik fél által üzemeltetett multiplayer szervereken találkozhatunk ilyen ajánlatokkal.
A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság 2022-es, megtévesztő gyakorlatokkal kapcsolatos vádjainak tisztázása érdekében az Epic Games, a Fortnite fejlesztője, hangsúlyozta, hogy a játékosok közötti verseny során soha nem létezett olyan rendszer, amely lehetővé tette volna a győzelem vagy a fejlődés megvásárlását. Ezen kívül, 2019-ben eltávolítottuk a játékból a véletlenszerűen megszerezhető, fizetős loot boxokat is.
A problémák nem csupán a videójátékokra korlátozódnak. A sportműsorok, ahol a fogadási szorzókat bemondják vagy a képernyő alján folyamatosan futtatják, szintén komoly kihívásokat jelenthetnek. "Most már létezik egy olyan generáció, amely számára mindez teljesen természetes" - osztotta meg véleményét Hugelmeyer. "Ennek pedig vannak következményei. Ha ehhez még hozzávesszük az online fogadások kényelmét, akkor egy igazán veszélyes kombinációt kapunk."
Hugelmeyer néhány figyelmeztető jelre is felhívta a figyelmet, amelyek arra utalhatnak, hogy a gyerekek a szerencsejáték-függőség árnyékában élnek.
Hugelmeyer hangsúlyozta, hogy a figyelmeztető jelek nem feltétlenül utalnak arra, hogy a gyerekek valóban szerencsejáték-problémával küzdenek, de mindenképpen fontos, hogy beszélgessünk velük a szerencsejáték kockázatairól és következményeiről. "Bár szülőként néha talán nem így érezzük, a mi szavunk az, ami a legnagyobb hatással van a gyermekeinkre" - osztotta meg a The Postnak adott nyilatkozatában.
"Ha kifejezzük, hogy nyitottak vagyunk ezekről a kérdésekről párbeszédet folytatni, ezzel új lehetőségeket teremtünk, hogy gyermekeink bátran hozzánk fordulhassanak, amikor nehézségeik adódnak" - tette hozzá.