A MediaFuture megbízásából a Magyar Reklámszövetség etikai állásfoglalást készített a Nissan hirdetése kapcsán.

A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) etikai vizsgálata során elmarasztaló döntést hozott a magyar Nissan reklámkampányokkal kapcsolatban. Különösen fontosnak tartják, hogy a hirdető reagált a közönség felháborodására, és eltávolította a vitatott hirdetéseket. A MediaFuture kérésére az MRSZ kifejtette álláspontját az üggyel kapcsolatban. Ezzel egy időben a Reklámszövetség együttműködve az Önszabályozó Reklám Testülettel (ÖRT) arra ösztönzi a releváns autóimportőr és forgalmazó szervezeteket, hogy csatlakozzanak a Magyar Reklámetikai Kódex aláíróihoz.
A MediaFuture beszámolója szerint az említett kampány, amelyben Ganxsta Zolee és Stohl András szerepeltek, a Nissan magyar forgalmazója részéről ízléstelen és szexista ábrázolásmódot alkalmazott a nőkkel szemben, ami miatt széles körű felháborodás tört ki. Nemrégiben megérkezett az ÖRT szakmai közleménye, míg az MRSZ a MediaFuture megkeresésére etikai állásfoglalást adott ki a témában.
Az MRSZ közleménye örömmel nyugtázza, hogy a reklámozó visszavonta a közfelháborodást kiváltó hirdetéseit. Ezzel együtt azonban...
A Reklámszövetség reklámetikai vizsgálata során elmarasztaló döntés született a Nissan X-TRAIL hirdetéseivel kapcsolatban. A Grand Automotive Central Europe Kft., amely a Nissan márka magyarországi importőre, valamint kreatív ügynöksége által a közösségi médiában közzétett reklámok nem feleltek meg a Magyar Reklámetikai Kódex előírásainak, így etikailag vitathatóak.
A döntés részleteinek rövid kivonata:
Az esemény kapcsán az MRSZ szeretné hangsúlyozni, hogy minden reklámozónak érdemes tudomásul vennie, hogy
tartózkodjanak a reklámozott termékek/szolgáltatások népszerűsítése során az öncélú és túlzott, emiatt szakmailag indokolatlan és társadalmilag káros, egyes társadalmi csoportokat (pl. nemi alapon) hátrányosan megkülönböztető vagy ezzel összefüggésben szexuális utalású, lealacsonyító tartalmaktól. A reklámok közízlést formáló szerepe miatt minden reklámozónak (megbízónak), reklámkészítő ügynökségnek, résztvevő influenszernek, közzétevő médiának felelősen és megfontoltan kell eljárnia, a jogszabályok és a Magyar Reklámetikai Kódex előírásainak betartása mellett a várható társadalmi hatásokat is figyelembe véve. A jó humornak volt és lesz szerepe a marketingkommunikációban, de a diszkriminációnak, a lealacsonyításnak nem lehet.
Mint ahogy közleményükben kifejtették, a negatív autóipari precedensek ellensúlyozása érdekében, valamint a hasonló esetek megelőzése céljából,
felkértük a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületét és a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületét, mint a jelentős autómárkák hazai forgalmazóit tömörítő egyesületeket, hogy csatlakozzanak a Magyar Reklámetikai Kódexet aláíró szervezetekhez. Azt gondoljuk, hogy ezzel a lépéssel ezen szervezetek minden tagja (az autóipari márkák és forgalmazóik is) elkötelezhetik magukat a hazai reklám-önszabályozás egyik legfontosabb, társadalmilag és a fogyasztók, valamint a szabályozó szervezetek által is legelfogadottabb reklámetikai dekrétumának betartására.
A Nissan reklámjával kapcsolatosan az Önszabályozó Reklám Testület nemrégiben kiadott egy tájékoztatót, amelyről részletesen beszámoltunk.